Premium

Provkörning Peugeot 3008 Hybrid4: ”Fantastiskt låg utsläppssiffra”

För tre år sedan utsågs Peugeot 3008 till årets bil – en fjäder i hatten som drivit på försäljningen på kontinenten. Men i Sverige har modellen inte rönt några större framgångar. Det vill tillverkaren ändra på, och vapnet för ändamålet är elektrifiering.

Publicerad

Vi befinner oss i spanska Sitges (detta är innan coronapandemin stängde världen) för att få känna på 3008 i hybridutförande. Faktum är att modellen faktiskt kommer i två olika versioner. Dels Hybrid med framhjusldrift, dels som Hybrid4 med drivning på alla fyra. Jag får ratta är den senare vilket innebär att det är en 3008 med totalt tre motorer.

Drivlinan består av en 1,6 liters bensinmotor och denna får hjälp av två elmaskiner, en fram och en bak. Totalt innebär det att crossovern har hela 300 hästkrafter. För att driva de elektriska maskinerna har bilen batterier om 13,3 kWh, tillräckligt för 50 kilometers utsläppsfri färd. Systemet är smart och de dubbla maskinerna innebär att styrningen av fyrhjulsdriften kan göras väldigt bra.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här