ELBILAR
Polestar har genomfört laddning av elbil på tio minuter
Polestar 5-prototyp.
Polestar
Ett specialtillverkat batteripack med celler från israeliska Storedot laddades från 10 till 80 procent på tio minuter.
Elbilars snabbladdningsförmåga blir bättre och bättre. Men
det går fortfarande betydligt snabbare att tanka en bil än att ladda den, i
förhållande till räckvidden det ger.
Israeliska Storedot utvecklar ett litiumjonbatteri med
kiseldominant anod. Målsättningen är att det ska gå att ladda mycket snabbt.
Hittills har bolagets celler endast testats i mindre skala.
Men nu har ett specialtillverkat batteripack med celler från Storedot
installerats i en prototyp av den kommande elbilen Polestar 5.
Effekt upp till 370 kW
Polestar genomförde snabbladdning av batteriet med en
energilagringskapacitet om 77 kWh, från 10 till 80 procents laddnivå, på tio
minuter. Effekten uppgick som mest till över 370 kW. Polestar noterade även att
effekten ökade efterhand som testet pågick. Vid 10 procent var den 310 kW och
vid 80 procent över 370 kW.
Laddeffekter över 250 kW är ovanliga bland de elbilar som
finns på marknaden idag. I norska bilförbundet
NAF:s laddtest från förra sommaren slog Xpeng G9 nytt rekord med en
toppnotering om 319 kW. 10-80 procent (98 kWh batteri) tog 20 minuter.
Storedot har sedan tidigare
ett strategiskt samarbetsavtal med Volvo Cars gällande utveckling av ett
skräddarsytt batteri för nästa generations elbil. Volvo
har meddelat att bolagets ägande i Polestar ska minska till 18 procent, men
att samarbetet kring forskning och utveckling ska fortsätta.