Provkörning: Opel Grandland – ”Komfortabel utan att vara för mjuk”

2021-09-25 07:00  

En uppdatering som går på djupet. Opel Grandland har förnyats och nu kombineras habil teknik med attraktivt utseende. Ny Tekniks Felix Björklund har testat tyskarnas ansiktslyfta crossover.

Opels förnyelse sedan de gick in i PSA har gått snabbt. Nu står vi inför Grandland, en modell som uppdaterats för att verkligen exemplifiera att det är nått nytt som gäller.

Och det handlar framförallt om att piska in modellen i det nya temat. Förhoppningarna man har är stora. Men räcker ny design, habil hybridteknik och bra allround-kompetens för att Opel ska komma upp på svenska bilköpares radar?

Design

Den uppdatering som Opel gör nu är minst sagt välbehövlig. Utöver att göra sig av med X:et i modellbeteckningen så är Grandland ett enormt fall framåt. Det nya ”visiret” märket lagt till med känns modernt och fräscht och ställd bredvid sin föregångare förefaller det snudd på som att det skiljer ett decennium.

Framtill har man även skulpterat om och gjort luftintagen mindre rundade. Sidoprofilen och aktern har man inte ägnat lika mycket tid åt, men med det sagt – det är inget som drar ner den totala designupplevelsen.

När man glider ner bakom ratten är det en fin kupé som möter en. Förvisso har Opel kört fram sina mest utrustade bilar ”Ultimate”, så de som går på insteget får lite andra materialval. Dock så får man som förare här dubbla skärmar bredvid varandra. En för förarinstrumenten, en annan för infotainmenten.

Läs mer: Provkörning: Audi Q3 45 TFSIe – ”Utsläppsfri pendling lär attrahera många”

Det hela är stiligt och avskalat. Och en sak man som förare blir glad över är att tillverkaren valt att behålla fysiska vred till klimatanläggning och volymkontroll. Apropå avskalat. Under en presentation av bilen berättar Opel-teamet på plats att det finns ett läge för ”digital detox” – där man som förare då slipper all ”icke nödvändig” information på sina skärmar. Om det är något som köpare efterfrågar är oklart – men funktionen finns i varje fall.

Opel har sedan lång tid tillbaka haft en samarbete med organisationen AGR (Aktion Gesunder Rücken), det här innebär att Grandland har säten som inte bara ska vara bekväma för resorna till mataffären – de ska även hålla för semesterresorna.

Insidan av en Opel Grandland. Till vänster baksätet. Till höger främre delen. (montage) Foto: Felix Björklund

Baktill går det ok att sitta som vuxen. Det är begränsat med utrymme, men inte värre än vad man kan vänta sig av storleksklassen. För er som inte är bevandrade i Opel-modeller är Grandland en bil som armbågas i samma segment som Audi Q3, Renault Kadjar, Peugeot 3008 och Nissan Qashqai.

Fällningen av baksätet är 60/40, men det finns en genomlastningslucka som gör att man i varje fall i nödfall kan få in en gardinstång eller ett par skidor.

Bagageutrymmet är plant, men om man tittar på rena litrar man får plats med är det lite begränsat. 390 liter är det officiella måttet, vilket är rejält mycket mindre än vad det är på bilarna med förbränningsmotorer (514 liter). Dock är det plant och lättlastat.

Teknik

Grunden i Grandland-hybriden är densamma som tidigare. Det handlar om en 1,6-liters bensinmotor som driver på framhjulen. I hybridfallet kan man sedan välja om bilen ska ha dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift – eller bara en elmotor och framhjulsdrift. Alltså samma alternativ som Peugeot erbjuder på sin 3008 laddhybrid.

Effekten i förbränningsmotorn beror på vilken version man väljer, i den framhjulsdrivna är det 133 kW/180 hästkrafter och i Hybrid4-varianten är den uppskruvad till 147 kW / 200 hk. Utöver förbränningsmotorn bidrar elmotorn fram med 81 kW och väljer man Hybrid4 så är det ytterligare en maskin på 83 kW där bak.

Summerat blir det en systemeffekt på antingen 225- eller 300 hästkrafter.

Med i bilen finns ett batteri om 13,2 kWh och det ska under de mest gynnsamma förhållanden räcka till 57 kilometers körning på ren el i den framhjulsdrivna – och 59 km i den med drift på alla fyra. Skälet till det senare är att Hybrid4 har en effektivare elmotor på bakaxeln som den använder – vilket då resulterar i ett par kilometers räckvidd.

Som standard har bilen en ombordladdare på 3,7 kW, men som tillval går det att uppgradera denna till 7,4 kW.

Opel Grandland. Foto: Felix Björklund

En stor nackdel för svenska köpare är att bilen inte har värmepump. Det innebär att man under vinterhalvåret inte kommer att se närheten av den utlovade officiella räckvidden. När Ny Teknik frågar om vad kunder kan förvänta sig är en Opel-representant dock tydlig med att el-räckvidden kapas med en tredjedel. Det innebär att de som kör sansat kanske kan nå 35-40 kilometer på el de dagar kvicksilvret inte når upp till nollan.

Annan intressant teknik som bilen kommer med är att den har ”Night Vision”. Det innebär att bilen kan se och känna igen människor trots att det är mörkt ute. Om den hittar någon – så upplyser den föraren genom att sätta en ruta kring hen i en bild i förarinstrumentklustret.

På vägen

Vi börjar i den mer effektfulla Hybrid4 och även om 300 hästkrafter låter väl tilltaget – är bilen förstås välkammad vid start och i stadstrafik. Och när vi strax efter att ha lämnat garaget får möjlighet att sträcka ut på vägarna norr om Frankfurt så levereras acceleration beredvilligt.

På Autobahn så är en sak tydligt, ljudkomforten även i högre hastigheter är väldigt god. Visst, det vägsnitt som vi kör är väldigt välunderhållet – men ändå, det är bra isolering i bilen.

Läs mer: Provkörning: MG ZS – ”Ruskar om svenska elbilsmarknaden rejält”

I de flesta fall så är skillnaden mellan den vanliga hybriden och den med extra elmotor inte så stor. Bilen tar sig iväg smidigt och det ska till tysk motorväg utan hastighetsbegränsning för att man ska vara uppe och sniffa på topphastigheten som då skiljer (225- mot 235 km/h).

Vi får möjligheten att på en bergsslinga alternera mellan de båda hybridversionerna och det är här man på allvar märker skillnaderna. Där den strikt framhjulsdrivna inte hade allt för stora svårigheter att hänga med på platten – så är det tungt nu. Bensinmotorn ansträngs mer och det känns onekligen ansträngt om man vill få upp farten i motlutet.

Opel Grandland Foto: Opel

Samma väg i Hybrid4-versionen känns inte bara lättare, det är otroligt mycket mer komfortabelt när man kan trycka sig igenom kurvorna tack vare att man har den extra motorn på bakaxeln.

Bilen har rattpaddlar för att styra den åttastegad automatlådan, men vad man kan styra med dem är högst diffust. De tillåter inte att man växlar ner hur som helst – och på de stora hela blir de mest förvirrade av att föraren försöker göra något. Nej, så fort man börjar begära sportiga responser från lådan – så verkar den strypa ut sig själv av stresspåslaget.

Grandland är inte heller den bil som presterar sitt allra yttersta när man jagar på i kurvorna.

På vägen tillbaka från Taunusbergen visar dock Opeln vad den är ämnad för. I den blandade körningen med landsväg, kö och lite av allt däremellan så är det förlåtande chassit komfortabelt – och handen på hjärtat är det ju den här typen av körning bilen ska gå i.

Summerat

Med Grandland så får du en stilig kompakt crossover. Det här är en Opel av det nya snittet och på designfronten tycker jag man lyckats med att få till utseendet utan att det blir extravagant. Samma sak är det med hur bilen känns att köra. Den är komfortabel utan att vara allt för mjuk. Tekniskt är det ok, men att bilen saknar värmepump är ett minus på våra breddgrader.

Det som kommer fälla avgörandet är hur priset blir. Opel har ännu så länge inte sagt mer än att priset lär vara ”liknande” mot den tidigare laddhybridversionen av Grandland X. Om det är tillräckligt för att övertyga återstår att se då det numera finns många starka alternativ i segmentet laddbara crossover för mellan 400 000 och 500 000 kr.

Fakta Opel Grandland Hybrid/Hybrid4

Drivlina: 1,6 liters bensinmotor + 1-2 elmotorer

Maxeffekt förbränningsmotor: 133 kW / 180 hästkrafter (Hybrid), 147 kW / 200 hästkrafter (Hybrid4)

Maxeffekt elmotor: 81 kW/ 110 hästkrafter fram. 83 kW /  113 hästkrafter bak (endast Hybrid4)

Systemeffekt: 165 kW /225 hästkrafter (Hybrid), 221 kW / 300 hästkrafter (Hybrid4)

Max vridmoment: 360 Nm (Hybrid) / 520 Nm (Hybrid 4)

Acceleration 0-100 km/h: 8,9 sekunder (Hybrid), 6,1 sekunder (Hybrid4)

Topphastighet: 225 km/h (Hybrid). 235 km/h (Hybrid4)

Topphastighet på el: 135 km/h

Batterikapacitet: 13,2 kWh

Räckvidd på el: 55-57km (Hybrid) 57-59km (Hybrid4)

Officiell förbrukning: 0,13-0,15 l/mil

Officiellt koldioxidutsläpp: 28-34 g

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 390 liter

Max släpvagnsvikt: 1250kg

Felix Björklund

Mer om: Laddhybrider Opel

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt