Polestars chassichef: ”Vi slår Porsche på fingrarna här”

2021-08-30 14:40  

Ett prestandaexperiment som mycket väl kan bli verklighet. Med målsättningen att se hur mycket man kan krama ur sin elbil har Polestar tagit fram en riktig best. ”Det här är en kombination som ingen annan har”, säger chassichefen Joakim Rydholm.

När Polestar tände sin stjärna i Shanghai 2017 sade chefen Thomas Ingenlath att företaget hade en holistisk syn på prestanda. Acceleration är en sak – men hjulupphängning, chassifeedback och bromsar var mist lika viktigt.

Genom åren har det varit Polestars inställning – en bil som kommer från dem ska vara komfortabel men dynamisk. Diskret prestanda förefaller ha varit ett honnörsord och Thomas Ingenlath har gång efter annan framhållit att märkets bilar är för konnässörer.

Nu har Polestar tagit fram experimentversion av Polestar 2 – där körprestandan är skruvad till max. Läs här vår provkörning av Polestar 2 Experimental.

Joakim Rydholm, chassi-chef på tillverkaren, berättar för Ny Teknik hur det kommer sig att Polestar har hamnat här.

– Jag började tänka på det här för över ett år sedan och inledde med att plantera det hos Thomas Ingenlath. Vi gjorde en testbil till honom där vi satte på 21-tumshjul, uppgraderade bromsarna och monterade in lite sportigare dämpare. En bil som han fick köra som transportbil. Det gjorde att han var mer än lovligt på. Han gillade det skarpt och det faller i linje med att han vill att företaget ska vara innovativt och ha högt i tak.

Läs mer: Analys: Volvo XC40 P8 Recharge – ”En Volvo i hjärtat med fantastisk design”

Med det i ryggen fick chassiteamet mer svängrum att testa vad man kunde åstadkomma.

– Egentligen handlar det inte om att någon sagt att våra bilar med Performance-paket inte är tillräckligt sportiga. Nej, det var mer att vi ville kolla vad som är möjligt. Hur långt kan vi gå och vad händer när vi ökar fjädringskonstanten med 80 procent? Det här är inte saker man kan sitta och prata om runt ett konferensbord – då händer ju inget, eller alla säger nej. Här har vi faktiskt fått gå och göra det i verkligheten, säger Joakim Rydholm.

Samarbete med Öhlins

Efter att ha fått högste chefens välsignelse började man inventera vilka komponenter som fanns och vad som var rimligt. Snabbt såg de att saker som bromsar och fälgar kunde plockas från hyllan – detta i och med produktionen av Polestar 1. Men en sak krävde att man gick utanför ordinarie tassemarker.

– Dämparna som vi ville ha – de fanns inte. Här var vi tvungna att ta en diskussion med Öhlins, som vi har ett väldigt bra samarbete med. Det landade i att vi har en road/track-dämpare, men lyft ut så att justeringen för återfjädring och kompression är separata. Så här långt har ingen tidigare tagit det, säger Joakim Rydholm.

I rena siffror har prestandaversionen 50 kW högre motoreffekt, vilket är den enda man mätt från Polestar – men det viktiga ligger inte där. Bilen har 80 procent styvare fjädring framtill och 40 procent baktill samt dämpare som är cirka 30 procent styvare än de som sitter i 2:or med performance-paket. Chassichefen säger att det gör bilen mer likt BMW M5 än Volvo S60 – och till viss del vassare än Taycan.

– Det här är kanske inte samma familjebil som vanliga Polestar 2, men för dem som vill ha en riktigt sportig bil är det här rätt. Det är en femsitsig bil med jädrigt mycket körglädje och kontroll, men med all modernitet och det i en kombination som ingen annan har. Jag tycker vi slår Porsche på fingrarna här.

Läs mer: Här är tekniken som ska göra Kias elbil EV6 bäst

”Ingenlath har fattat grejen”

Men varför gick man så långt? Polestar hade ju kunnat sätta in en fullfjädrad race-dämpare. Här menar Joakim Rydholm att det är viktigt att göra distinktionen mellan en vanlig bil och en bil för racing.

– Syftet med bilen var att se hur mycket vi kunde krama ur plattformen utan att för den skull göra en okomfortabel bil. Det ska fortfarande vara balans och stil – inte enbart en bänghård bil. Skulle jag gjort en bil enbart för att imponera på folk runt racerbanor, hade jag byggt något annat. Jag tycker att man måste vara ärlig mot sina kunder och med Polestar 2 Experimental målar vi inte upp någon utopi – den här bilen är fullt genomförbar, säger han.

Så hur är det med den saken. Kommer en prestandavässad Polestar 2 snart att göra debut?

– Thomas Ingenlath har fattat grejen och var lyrisk. Det enda han slog ned på var staget i bagaget som han teatraliskt ifrågasatte högljutt. Så det kanske inte har framtiden för sig. Syftet var dock att bygga en häftig bil för Goodwood – och där gjorde den succé.

Så den kommer som ett alternativ nästa år?

– Officiellt säger vi att det här är en experimentell bil som visar att kunskapen finns. Det är där vi står i dag, men jag kan säga att vi har öronen utfällda.

Felix Björklund

Mer om: Polestar Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt