Polestar – en svensk bilstjärna tänds i Kina

2017-10-18 09:22  

En ny ledstjärna inom elektrifierad prestanda. Under tisdagen avtäcktes Polestar modell 1, en ny sorts hybridsportbil, inför världens samlade press i Shanghai. "Om jag är ärlig så har jag svårt att se några konkurrenter", säger Johnathan Goodman på märket.

Ny Teknik var på plats i Shanghai när Volvo Group lanserade Polestar som ett eget märke, under stort pådrag. Tidigare Volvodesignern Thomas Ingenlath är ny vd för det som beskrivs vara Volvo Car Groups spjutspets inom ny teknik. Och man har inte sparat på krutet.

I Polestar 1 har man petat in mer än förväntat. Här kombineras Volvos välkända fyrcylindriga bensinmotor med dubbla elmotorer. Förbränningsmotorn driver på framhjulen och elmotorerna på 80 kW vardera tar hand om bakaxeln. Resultatet är en plug in-hybrid med en systemeffekt på 600 hästkrafter och 1 000 Nm i vridmoment. Batteripacken ombord är goda för 34 kWh – vilket ska göra att ”Ettan” klarar upp till 15 mil på ren elkraft. Det är en sträcka som ligger i trakten av rena elbilar.

Grunden till Polestar 1 är Volvos designstudie Concept Coupe som visades för två år sedan. Storleksmässigt mäter bilen in på 450 centimeter, och jämfört med Volvo sedanen S90 har man kapat bort 32 cm i hjulbas och 20 cm i bakre överhäng. Något man även har kapat rejält jämfört med Volvosyskonet är vikten i konstruktionen. Hela 230 kilo har man fått bort genom att använda sig av kolfiber i karossen. Materialet gör även att vridstyvheten ökats rejält.

Polestar är kanske nytt som eget märke, men man har en lång historia inom racing och som prestandautvecklare av Volvobilar. Det vill man ska märkas i företagets produkter. Förutom att man har sett till att peta ner hög effekt och använder sig av lättviktsmaterial – så har man även sett till att få med ”rätt” komponenter. Detta för att kunna differentiera sig från konkurrenterna.

Till att börja med har företaget dragit nytta av den senaste tekniken från chassispecialisterna Öhlins. Polestar 1 blir den första bilen som använder sig av Öhlins Continously Controlled Electronic Suspension (CESi) och därtill så har man plockat in stötdämpare utrustad med en elektrisk ventil – vilket är första gången som dessa används på en gatbil.

– Nästan alla elektriska bilar är snabba – det är en produkt av grundegenskaperna i en elektrisk motor. Men för Polestar är prestanda mycket – Nästan alla elektriska bilar är snabba – det är en produkt av grundegenskaperna i en elektrisk motor. Men för Polestar är prestanda mycket mer holistiskt än bara fart rakt fram. Det handlar givetvis om acceleration men också om kurvtagning, bromsar, hjulupphängning, chassifeedback och styrkänsla. Detta är vad Polestar kallar Progressive Performance, säger Thomas Ingenlath.

Först 2019 kommer Polestar 1 börja levereras ut, först måste märket nämligen bygga en fabrik. När detta väl är gjort räknar man med att sätta ihop runt 500 bilar om året – så det är långt ifrån en Svenssonbil det här.

Exakt vad modellen kommer att kosta återstår att se, men just prislappen tycker man inte är så intressant på Polestar. Nej, de ser framför sig att man signar upp sig på ett två- eller treårskontrakt och att man sedan prenumererar på den.

– Men om du kommer och viftar med 130 000 euro så kommer jag inte sparka ut dig, då kan vi ha en diskussion. Men vår primära tanke är att vi ska sälja bilen på abonnemang, säger Jonathan Goodman, vicechef för Polestar.

Abonnemangstanken är densamma som Volvo har för sina bilar. Kunden ska betala en månadsavgift och få allt inkluderat. Eftersom Polestar riktar sig till en lite mer kräsen kundgrupp än modermärket – så är servicen också därefter. Här innehåller prenumerationen upphämtning av bilen för service, samt flera ”on demand-tjänster”. Skulle du behöva en takbox, då är det bara att klicka i en ruta i appen och så kommer det ut servicepersonal och sätter på den när du vill.

vill.

– Vår vision är att Polestar-prenumerationsmodellen och tjänsterna som vi erbjuder ska definiera Polestar-varumärket lika mycket som våra bilar. Tjänster som överträffar behoven, önskemålen och förväntningarna hos premium-prestandabilskunden är vid hjärtat av Polestar. Vi tar bort besväret av ägarskap och möjliggör kunder att helt fokusera på njutningen av att köra en Polestar-bil, säger Jonathan Goodman.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt