Långt kvar till svenska play-tjänster i 4k

2020-11-20 06:00  

4k blir vanligare hos strömningstjänsterna. Men steget till 8k är avlägset. ”Efterfrågan är för liten och tillgången på material likaså”, säger ett av bolagen till Ny Teknik.

Efter en utdragen start är 4k-formatet, även kallat ultra-hd, på väg in i folkhemmet i allt snabbare fart. Tv-tillverkarna har storsatsat på tekniken i flera år, men numera levererar också fler och fler av de så kallade play-tjänsterna film, tv-serier och sportsändningar i formatet.

Ny Teknik har tittat närmare på de stora svenska och internationella strömningstjänsterna (svod, streaming video on demand eller transactional video on demand, hyrvideo på nätet) som finns i Sverige.

4k-utbudet växer hos jättarna

Under många år var Netflix ensamt om att ha material i 4k-upplösning, men i dag är läget annorlunda. Av de tolv tjänsterna som Ny Teknik har gått igenom är det totalt sex som har material i formatet: Amazon Prime Video, Apple TV Plus, Disney Plus, redan nämnda Netflix, Google-ägda Youtube och svenska Viaplay.

Alla dessa tjänster har också stöd för tekniker som HDR, high dynamic range, och Dolby Atmos, som förbättrar bild- och ljudupplevelsen avsevärt.

Läs mer: 8k, mikro-led och moduler – här är framtidens tv-teknik

Störst utbud har Netflix, som haft 4k-stöd sedan 2014. Tjänsten har i dag hundratals filmer, dokumentärer och tv-serier i ultra-hd-upplösning – bland annat populära The Crown, Stranger Things och Chef’s Table. Men för att kunna titta på 4k-video hos Netflix krävs tjänstens dyraste abonnemang, som i dag kostar 159 kronor per månad.

Bland de väletablerade tjänsterna är HBO Nordic värd att notera. Tjänsten, känd för storserier som Game of Thrones och Westworld, saknar nämligen både 4k- och HDR-stöd. Den högsta bildkvalitet som erbjuds är fortfarande full-hd, det vill säga 1080p-upplösning.

Ny Teknik har sökt HBO Nordic för en kommentar om bolagets framtida 4k-planer, men har inte fått något svar.

Viaplay: Testat 4k sedan 2014

Hos våra svenska strömningstjänster lyser 4k-stödet med sin frånvaro med ett undantag: Viaplay, som i dag sänder större sportevenemang, som Champions League, Premier League och Formel 1, i ultra-hd-kvalitet.

– Vi började att testa UHD-sändningar av tv-kanalen Discovery under 2014. Då var tekniken väldigt omogen i alla led, hela vägen från hur vi skulle koda masterfilerna, till hur det skulle spelas upp hos tittarna, och så vidare, säger Niklas Hammarbäck, product manager för streaming hos Viaplay.

Hur går det med 4K-sändningar av även film och tv-serier?

– Allt finns på plats, och vi kan processa alla typer av UHD-material i dag. Vi har också gjort vissa titlar tillgängliga i UHD-format för att kunna göra lite A/B-tester utan att berätta det för användarna.

Niklas Hammarbäck, product manager för streaming hos Viaplay. Foto: Privat

Niklas Hammarbäck fortsätter:

– Den stora utmaningen handlar inte om den tekniska biten utan om att vi måste köpa allt innehåll en gång till, denna gång i UHD-upplösning. I dagsläget har vi kanske en titel i full hd men för att få den i UHD måste vi investera i en ny kopia från studion. Vi vet redan vad vi vill ha, och mycket av innehållet finns på plats.

4k-hindret: Brist på branschstandard

Ett annat stort hinder när det gäller 4k-stöd hos video on demand-tjänster är att tv-branschen och filmbolagen, som producerar innehållet, fortfarande ligger efter i utvecklingen.

Läs mer: 11 test av hajpade teknikprylarna – ”Ger valuta för pengarna”

– Det finns fortfarande ingen branschgemensam standard för källmaterial med 4k-kvalitet men vi har valt IMF-formatet (Interoperable Master Format, utvecklat av den amerikanska filmbranschens tekniska organisation SMPTE, reds anm) för såväl hd som UHD. I USA är det IFM som gäller sedan ett par år tillbaka, men det kommer mer och mer i andra delar av världen också, säger Niklas Hammarbäck.

Han får medhåll av Per Björkman, distributionschef hos SVT.

Per Björkman, distributionschef hos SVT. Foto: Fredrik Hjerling/SVT

– Ett önsketänkande från vår sida är att branschen ska komma överens om standarder i större utsträckning. Då behöver tv- bolagen inte konvertera materialet i efterhand. Netflix har full kontroll över hela kedjan från produktion till mediespelare, men det är en annan sak för broadcast-bolag.

Då kan SVT ha 4k-video

Hos SVT Play är HDTV (720p) den högsta upplösning som erbjuds i dag. Men public service-bolaget arbetar just nu med att uppdatera delar av programutbudet till full hd-upplösning (1080p). Mindre 4k-försök har gjorts, men ultra-hd-sändningar ligger fortfarande år framåt i tiden för SVT Play.

– Det tog oss tio år att ta steget över till hd-tv. 4k och på sikt 8k innebär att en massa data släpas runt. Att öka bandbredden är en stor kostnad för oss. Men jag hoppas att vi kan erbjuda ett kontinuerligt utbud av 4k-material om ungefär tre år, säger Per Björkman på SVT.

Även hos flera andra svenska strömningstjänster pågår försök med 4k-sändningar bakom kulisserna, visar Ny Tekniks genomgång.

C More/TV4

– I dagsläget erbjuder vi inte 4k, men det utesluter inte att det kan komma inom en snar framtid, säger Ludvig Ternstedt, pressansvarig.

Dplay (Kanal 5, Discovery Channel, Eurosport, med flera)

– Vi erbjuder inte 4k i dag, men vi tittar på tekniken. Vi diskuterar också 8k framför allt i förhållande till livesport, vilket också är fallet med 4k i första hand. Men den utvecklingen bedrivs inte i Sverige utan sker centralt hos Discovery, säger Jessica Linnman, kommunikationsdirektör hos Discovery Networks Sweden.

SF Anytime

– Vi har gjort en del tester, men har inte rullat ut filmer i 4k-format till våra kunder än. Vi planerar definitivt att erbjuda 4k-filmer på sikt, säger Ted Björling, teknik- och produktchef.

8k-video finns – i begränsat utbud

Hur är det med 8k, nästa generations format, då? I dagsläget är det bara Google-ägda Youtube som erbjuder strömmat 8k-material, dock i begränsat utbud. Ingen av de internationella strömningsbolagen har ännu gått ut med några officiella framtidsplaner för 8k-sändningar.

Läs mer: Netflix tappar – trots att fler strömmar video

Hos de svenska tjänsterna ligger 8k av förståeliga skäl långt borta.

– 8k-tester ligger inte i vår roadmap just nu. Jag tror inte heller att skillnaden mellan 4k och 8k kommer att vara lika avgörande som mellan hd och ultra-hd. Men känner jag oss själva räcker det med att vi får tillgång till lite 8k-material för att börja testa bara för att vi är nyfikna, säger Niklas Hammarbäck hos Viaplay.

Ted Björling, teknik- och produktchef hos SF Anytime. Foto: Press

– Vi har inte börjat titta på 8k. Efterfrågan är för liten och tillgången på material likaså. Men på ett par års sikt kommer vi absolut att titta närmare på tekniken, speciellt när standarder hunnit sätta sig, och vi ser en kritisk massa av kunder med 8k-enheter och som har tillräcklig bandbredd hemma, säger Ted Björling hos SF Anytime.

Kalle Wiklund

Mer om: TV 4K

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt