Italvolts svenske vd: ”Vi har inte tid att utveckla egen teknik”

2021-02-25 07:00  

Från brittiska öarna till norra Italien. Svenske Lars Carlström gjorde exit från Britishvolt och ska nu bygga Europas största batterifabrik utanför Turin. "Har aldrig upplevt en sådan entusiasm som här".

När vi pratar om svenska batterientreprenörer brukar det oftast handla om Peter Carlsson och Northvolt. Men han är inte ensam. Lars Carlström, som bland annat blev en profil under den uppmärksammade affären kring Saab på 2010-talet, har också planer på batterifabrik.

Fram till i somras var dock de planerna att bygga en så kallad gigafactory på de brittiska öarna under namnet Britishvolt. Men nu står det klart att han har bytt Storbritannien mot betydligt sydligare breddgrader.

– Att jag slutade på Britishvolt handlar om att vi hade olika idéer inom företaget om hur vi skulle driva på framåt. Men vi kom överens att jag gjorde en exit och kunde gå vidare för att lägga de pengarna i Italien, säger Lars Carlström, vd för Itavolt till Ny Teknik.

Läs mer: Nya storsatsningen på fossilfritt stål – Northvoltägare rekryterar Scania-vd

Men hur kommer det då sig att det blev just Italien, närmare bestämt Norditalienska regionen Piemonte? Jo, enligt Carlström var det ett både logiskt och strategiskt val.

– Om du tittar på kartan finns det lite av en vit fläck när det kommer till batterifabriker i södra Europa. Zooma in på norra Italien så inser du snabbt att det ligger bra till utifrån många skäl. Dels så finns det närhet till flera stora biltillverkare, sen finns det stor kompetens här i Italiens ”motor valley”.

Regionen stöttande

En annan orsak är att det finns enormt stort intresse från landet att försöka hänga med i den nya eran av grön industriteknik.

– Jag har varit runt i Europa och den entusiasm samt stöd som jag fått här har jag inte upplevt tidigare. Det är passion och positiv energi i samtalen. Piemonte som region har varit otroligt intresserat och stöttande, säger Lars Carlström.

Det är dock en sak att omgivningen är intresserad – att bygga en batterifabrik kräver både stora summor pengar samt kompetens. Så hur tänker sig svensken att den italienska gigafabriken ska kunna gå från idé till verklighet? Hur ser kapitaliseringen av projektet ut?

– I dagsläget har jag skjutit in pengarna som gör att vi har utrymme att arbeta nu i starten. Det vi har gjort i dag är att presentera platsen som vi ska bygga på. Om ett par veckor kommer vi att presentera vår teknik och därefter ska vi avslöja vilka som kommer att köpa våra batterier. Då står vi i ett läge då vi kan få en bra värdering på projektet och inte behöver lämna bort så mycket equity för att få in kapital.

Läs mer: Northvolts väg mot att bli en batterijätte

Batterifabriken är planerad till Olivettis gamla fabriksområde i Scarmagno, ett optimalt läge om man får tro Lars Carlström själv. Här ska det byggas en 300 000 kvadratmeter stor anläggning som i första etappen ska kunna producera 22,5 GWh och 45 GWh när båda produktionslinorna är igång. Visionen är 70 GWh, men det erkänner Italvolt-grundaren är mer målbild än vad som kanske är möjligt.

– Man vill ju göra ett avtryck. Men kanske är det så att vi inte kan komma upp i mer än 55 GWh på grund av de begränsningar vi har i form av utrymme. Men det är kul att få sticka ut hakan, säger han.

Om allt går som planerna ska Italvolt börjar leverera om tre år.

– Vi börjar nästa vecka med att göra en studie av byggnader och mark för att se hur vi ska gå vidare. I början av mars inleds planeringsskedet och det tar ett antal månader. Vi hoppas kunna ha ett bygglov i september/oktober – och det vi har fått förhandsbesked om är att det kommer att vara en kort beslutsprocess för det här. Vi bygger fabriken i två delar vilket innebär att under första halvåret 2024 ska vi vara igång.

Tredje generationens litiumjonbatterier

Tre år är kort tid för utveckling och industriproduktion är inte helt lätt att få till.

– Vi kommer att leverera tredje generationens litiumjonbatterier. Vi har tillsammans med vår samarbetspartner Comau (ett tidigare FCA-företag, Fiat Chrysler Automobile) hittat teknik från Korea som vi utgår från. Vi ska inte att sätta oss och börja utveckla ny teknik, det har vi inte tid med. Det viktiga är att utveckla den koreanska tekniken så att det fungerar med den produktion vi har tänkt oss – så att vi snabbt får färdiga produkter som vi kan sälja. Vi har inte tid att sitta ett par år och utveckla något eget, säger Lars Carlström.

I den nya fabriken ska 4 000 personer arbeta i produktionen, räknar företaget på, och om man når upp till visionen ska det till slut jobba 15 000 personer i företaget.

Hur ser det ut med kompetensförsörjningen?

– Det är inget vi oroar oss för. Stellantis-sammanslagningen innebär att det blir friställningar som vi kan ta över. Sedan är Piemonte ett område med välutbildade människor. Vi har även bra diskussioner med regionen och universitetet så vi ser att det finns god tillgång på kompetens, säger han.

Kompetens är en sak, men en annan viktig vara som måste till är energi. Batterifabriker är oerhört energikrävande och ett av de största skälen till att Northvolt ligger i norra Sverige är tillgången till grön och billig el. Något som inte är givet i Italien. Landet har en ganska stor andel fossil el i sin energimix – som även är bland Europas dyraste.

– Det är helt rätt att elen är dyr och inte alltid så ren. Men just i Piemonte är det mycket vattenkraft och det är den vi kommer att använda. När det gäller pris för vi diskussioner med regeringen. Den här satsningen är otroligt viktig för hela Italien och det vi gör är lite av en ”gamechanger” för landet. Så vi hoppas få till en lösning här, säger Lars Carlström.

Så inga moln på himlen när det kommer till att ha folk på plats samt grön el, men hur ser då svensken på att batteribranschen har fullkomligt exploderat på sistone? Batterifabriker utannonseras till höger och vänster, och fram till 2024 är det över tio nya projekt i Europa som räknas vara uppe i produktion – och än fler på gång.

– Om man lyfter blicken är det här verkligen inget att oroa sig för. Flera tillverkare har ju gått ut och sagt att de enbart ska bygga elbilar till 2025 eller 2030. Så byt ut alla fossilbilar mot batteribilar så kan du göra kalkylen själv. Vi kommer att kunna bygga batterier till 600 000–700 000 bilar, vilket bara är en bråkdel av efterfrågan. Sedan finns det ju batteribehov även utanför bilbranschen – så vi ser att efterfrågan vida kommer att överstiga tillgång under lång tid. Just nu är det en fantastisk marknad, säger han.

Och det här är något som batterientreprenören menar att hela branschen kommer att kunna dra nytta av – om man vågar satsa lite.

– Som det ser ut nu i den gröna industrialiseringen är det ett enormt stort inflöde av kapital. Ingen nu levande person har sett satsningar av det här slaget tidigare. Det är som att återuppleva industrialiseringen i slutet av 1800-talet igen, säger Lars Carlström.

Felix Björklund

Mer om: Batterier Itavolt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt