Forskarna avslöjar hur solen sjunger

2021-07-23 15:16
Fenomenet har gett forskarna en mycket bättre bild av solens inre. Foto: Max Planck Institute

Man visste att fenomenet kunde pågå i cirka fem minuter – men nu har forskare upptäckt mycket längre perioder där solen oscillerar. Hör ljudet som skapas av svängningarna.

Att solen ger ifrån sig ringande ljud upptäcktes redan på 60-talet, men då handlade det om perioder som varade cirka fem minuter. Då förutspådde vetenskapen att stjärnor även borde oscillera under mycket längre perioder, och nu har man konstaterat att så faktiskt är fallet med solen. Det rapporterar Max Planck Institute.

Läs mer: Nasas rymdsond avslöjar nya detaljer om solen

Svängningarna kan sträcka sig över hela solens rotation – 27 dagar. De manifesterar sig på ytan i form av enorma virvlar som rör sig med fem kilometer i timmen. För att hitta en förklaring har fysiker vid Max Planck Institute for Solar System Research samt University of Göttingen analyserat tio års insamlade observationer från Nasas Solar Dynamics Observatory.

Beror på differential rotation

Virvlarna beror på så kallad differential rotation. Det innebär att olika delar hos en gaskropp roterar olika fort, och att massa förflyttar sig på grund av den stora temperaturskillnaden mellan kärnan och solens yttre. Forskarna har upptäckt att vibrationerna kommer i ett tiotal olika versioner – vissa med störst kraft vid polerna, och andra som har sitt centrum närmare eller vid solens ekvator.

Läs mer: Mars rapar metan: chans att hitta liv