Efter elmotorcykeln – nu lanserar Opibus första elbussen i Afrika

2022-01-21 16:49  

Bolagets elmotorcykel kompletteras nu med en elbuss, som även den ska byggas i Nairobi. “Vi är först med en afrikanskt utvecklad och designad elbuss”, säger Albin Wilson på Opibus till Ny Teknik.

Ny Teknik skrev nyligen om att svenska Opibus ska masstillverka en egenutvecklad elmotorcykel i Kenya – detta efter att bolaget dragit in 65 miljoner kronor i en investeringsrunda.

Nu går Opibus ut med att man även kommer att inleda tillverkning av en egenutvecklad elbuss. I dag konverterar fabriken i Nairobi bussar samt bilar till eldrift, och inledningsvis har den egenutvecklade eldrivlinan placerats i en annan tillverkares bussmodell. Under året kommer tio exemplar att utvärderas i en pilot tillsammans med ett lokalt bussbolag i Nairobi.

Läs mer: Efter testet – bussförarna gillar Volvos autonoma stöd

Men därefter ska en helt egentillverkad buss presenteras, med en lokalt byggd kaross placerad på ett kinesiskt chassi. Produktionen är tänkt att vara igång mot slutet av 2023. Det blir den första elbussen i Kenya och den första som har designats i Afrika.

– Det största är i mina ögon att det här utgör en helt ny industri på den här kontinenten, som skapar en massa kompetens. Vår produkt är byggd för den här marknaden med kostnader som den klarar av. Genom att bussen är anpassad av lokala ingenjörer som verkligen vet vilka förutsättningarna är så tror vi oss kunna bygga en produkt som verkligen kan skala väl, säger Opibus strategichef Albin Wilson till Ny Teknik.

Bussar i flera storlekar

Det robusta chassit kommer att kunna användas för bussar i flera olika storlekar. En elmotor på 225 kW, med ett vridmoment på 706 Nm, ska ge en topphastighet på 85 km/h. Med snabbladdare, upp till 90 kW, är batteriet fullt på 1,5 timme. Men tillverkningskostnaden hålls nere genom att bussen har ett mindre batteri, så räckvidden landar på upp till 12 mil.

– I den här regionen fungerar det mycket bättre att man laddar vid varje stopp. Det blir lite mer manuellt arbete, men man kan sänka den initiala kostnaden för fordonet – där ju batteriet står för 60 procent. Vi satsar på att jobba med att utbilda förare och sätta ut laddinfrastruktur på anpassade ställen. Genom “trickle charging” med snabbladdning kan driften vara kontinuerlig utan att du behöver det här enorma batteripacket. Det blir ju också mer hållbart, säger han.

Med en kalkyl på 80 procent lägre underhållskostnader för elbussar och det faktum att elen är billigare än diesel räknar Opibus med att en operatör kan halvera sin totala driftskostnad. Efter Kenya hoppas bolaget kunna exportera elbussarna till länder i Östafrika, som Uganda, Rwanda, Tanzania – vars storstäder har liknande förutsättningar.

– I Kenya är 86 procent av energiproduktionen förnybar, så det här är ett bra sätt att ta hand om överproduktionen av el, som ser lite annorlunda ut här jämfört med Sverige. Elbussar passar bra i systemet och det gör att intresset blir större. Det är ju ny teknik och det krävs en inlärningsperiod – men jag tror att segmentet i sig  är väldigt stort, speciellt för de som har större fordonsflottor och kan räkna på kostnaden ett par år framåt, säger Albin Wilson.

John Edgren

Mer om: Elbuss Opibus

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt