Premium

Deras snabba brytare ska ge tågen mer effekt

Startupföretaget Scibreak har utvecklat en ultrasnabb brytare. Från vänster Staffan Norrga, Tomas Modéer och Lennart Ängquist. Foto: Tobias Ohls
Prototypen i labbet är en rejäl pjäs. Foto: Tobias Ohls
Sju personer arbetar på Scibreak. Från vänster: Lennart Ängquist, Rickard Granath, Matthijs Heuvelmans, Staffan Norrga, Tomas Modéer, Simon Nee och Jonas Olson. Foto: Tobias Ohls
Tomas Modéer och Simon Nee visar manöverdonet som hör till brytaren. Foto: Tobias Ohls
Utvecklingsarbetet pågår i en lokal i Järfälla. Foto: Tobias Ohls
Så här ser järnvägens roterande omformare ut. Själva omformaren finns i vagnen till höger. Den andra vagnen är en tillhörande apparatvagn med ställverk och kontrollutrustning. Foto: Peter Berggren
Här är ett annat exempel på en roterande omformare. Apparatvagnen syns i förgrunden. Omformarna står inomhus när de är i drift. Foto: Peter Berggren
Staffan Norrga. Foto: Tobias Ohls
Lennart Ängquist. Foto: Tobias Ohls
Mårten Eklund. Foto: Kenneth Hellman

Tågen behöver allt mer effekt från elnätet. Det svenska startupbolaget Scibreak tror att de har lösningen – en ny ultrasnabb brytare.

Publicerad

I en anonym lokal i Järfälla pågår utvecklingsarbetet med brytaren, som från början var tänkt för högspänd likström. En enorm prototyp tronar i labbet.

Idén till nya snabba brytaren kläcktes av Lennart Ängquist, när han var adjungerad professor på KTH. Företaget Scibreak har bildats för att ta idén till marknaden.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här