Därför är miljöministern öppen för att stänga svenska flygplatser

2019-02-14 07:42  

I en intervju med Dagens ETC öppnar miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP) för att stänga ner svenska flygplatser för klimatets skull. Ny Teknik har bett henne utveckla resonemanget.

I en artikel i Dagens ETC den 6 februari pekar Sveriges nya miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP) ut minskat utrikesflyg som en viktig fråga för den kommande mandatperioden.

Om vi ska minska våra utsläpp räcker det inte med flygskatt eller att öka mängden biobränsle i tanken. Mer måste till, menar Isabella Lövin och öppnar upp för att stänga några av flygplatserna i Mellansverige.

– Ja, där det finns alternativ med järnväg kan jag absolut tänka mig att stänga de flygplatserna. Men sen är det också regionalpolitik som man beslutar på regional och kommunal nivå, säger hon till Dagens ETC, utan att vilja peka ut vilken eller vilka flygplatser som hon kan tänka sig ska stänga.

Därför riktar Lövin fokus mot utrikesflyget

När Ny Teknik ber Isabella Lövin utveckla resonemanget, förklara hur en stängning ska kunna realiseras och vad hon tänker sig är ett rimligt avstånd att åka tåg i stället för flyg svarar hon återigen att detta är en kommunal och regional fråga.

– Men blir anslutningar med väg och järnväg tillräckligt bra tror jag många kommer att tröttna på att subventionera sina lokala flygplatser när det finns alternativ i närområdet, skriver hon i ett mejlsvar.

Läs mer: Fler flyger trots ökad klimatmedvetenhet

Att Isabella Lövin riktar fokus just mot utrikesflyget beror på att svenskarnas flygresor sammantaget har lika stor miljöpåverkan som all bilkörning i Sverige, förklarar hon. Och det har skett en dramatisk ökning av utrikesflyget sedan 1990-talet.

– Det är ett problem. Vi behöver olika styrmedel för att minska flygandet. I framtiden kan det komma tekniska lösningar som gör att flygets klimatpåverkan minskar, men där är vi inte i dag.

Vill använda både piska och morot

I ETC talar Isabella Lövin om att minska det "onödiga" utrikesflygandet. Men vad menar hon med "onödigt"?

– Det är upp till var och en att se till sina egna val och fundera på vad man kan göra annorlunda. Min uppgift som politiker är att använda mig av styrmedel, både piska och morot, för att vi ska klara av de utmaningar vi står inför, svarar hon Ny Teknik.

Hur vill du, i egenskap av miljö- och klimatminister, bidra till ett minskat utrikesflygande?

– Människor vill resa och då behövs alternativ. Därför ska vi exempelvis upphandla nattåg till några av Europas största städer. Det är ett första steg för att bättre koppla ihop Sverige med kontinenten med tåg. Då kan man också resa utan att bidra till vår klimatskuld. Vi vill också bygga för höghastighetståg som blir attraktiva alternativ till flyget. Förra mandatperioden införde vi en flygskatt på både utrikes- och inrikesresor och den ska vara kvar. Länge slapp flyget helt betala för sin klimatpåverkan men så är det inte längre. Sen ska vi också börja blanda in biobränslen för att minska utsläppen samt ta fram förslag på miljöstyrande start- och landningsavgifter. Vi kommer behöva många verktyg för att utsläppen ska gå från växande till sjunkande.

Partierna bakom januariavtalet vill se mer biobränsle

Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna har i sin gemensamma överenskommelse, januariavtalet, klarlagt att de vill se ett krav på obligatorisk inblandning av förnybart bränsle i flyget. Dessutom ska en hög inblandning av hållbart förnybart bränsle ges ekonomiska incitament.

När ett system för flygbränsleskatt finns på plats vill partierna ersätta dagens biljettskatt på flyget.

Ania Obminska

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt