Candela byter skrov – bygger katamaran som pendelbåt i Stockholm

2022-06-23 07:45  

När elbåtstillverkaren nu presenterar det första passagerarfartyget så är enkelskrovet utbytt mot dubbelskrov. Redan nästa år ska el-katamaranen på bärplan börja köra pendelbåt i Stockholm med plats för 30 passagerare. Restiden blir halverad.

I mars i fjol berättade den svenska elbåtstillverkaren Candela, grundat 2014, att bolaget även tar fram ett elektriskt passagerarfartyg med plats för 30 – som ska bli världens snabbaste. Precis som bolagets befintliga modeller C-7 och C-8 har båten bärplan som gör att skrovet lyfts upp ur vattnet vid tillräcklig fart. Det minskar energiförbrukningen rejält.  

Nu är Candela redo att visa upp sin skapelse. Den största skillnaden jämfört med den ursprungliga renderingen av fartyget är att det tidigare enkelskrovade fartyget har blivit en katamaran. 

– När man utvecklar vad som ska bli världens mest energieffektiva produkt så ingår att man måste se över alla led. Båten ska inte bara kunna flyga fram utan även köra energieffektivt i lägre hastighet i hamn. Ett slankt katamaranskrov är bättre rent vattenmotståndsmässigt, säger Erik Eklund, chef för kommersiella fartyg på Candela, till Ny Teknik.

Erik Eklund, chef för kommersiella fartyg på Candela Foto: Candela

Effektivare undervattensvinge

På köpet kan dessutom undervattensvingen som bär upp skroven ovan vattenytan göras längre. Fartyget blir 4,5 meter brett, och vingen nästa lika bred. Erik Eklund jämför med segelflygplan, som har mycket långa och effektiva vingar i relation till kommersiella flygplan som behöver rymmas på trånga flygplatser. 

Hur påverkas bärplanstekniken och styrsystemet som håller fartyget stabilt av att ni nu byter skrovform? 

– När man väl flyger spelar det ingen roll om det är ett enkel- eller dubbelskrov. Det påverkar inte, säger Erik Eklund. 

Servicefarten blir 25–27 knop, vilket är högre än de 20–22 som daycruisern C-8 är optimerad för. Den högre servicefarten är för att kapa värdefull restid i kollektivtrafiken. Det har även inneburit att farten för när bärplanen lyfter skrovet har höjts, från cirka 16 knop till 18.  

Skrovet byggs precis som tidigare modeller av kolfiber. Formarna är beställda och på väg. Men något byggande blir det inte förrän Candela har flyttat in i nya lokaler i Rotebro norr om Stockholm. De nuvarande lokalerna på Lidingö är helt enkelt för små. Inflyttning är beräknad till efter semestern. 

Bärplansteknik och elektrifiering gör att fartyget blir 80-95 procent energieffektivare än ett planande enkelskrov med förbränningsmotor. Foto: Candela

P-30 har blivit P-12

När Candela presenterade projektet i fjol hette fartyget P-30, där 30 står för antalet passagerare. Men under utvecklingens gång insåg bolaget att det inte kommer få in 30 passagerare på precis varenda marknad, eftersom till exempel krav på toaletter skiljer sig åt. Därför har Candela bytt namngivningssystem och kallar numer fartyget P-12, där tolvan står för längden i meter. Men kapaciteten är fortsatt 30 passagerare. 

Framdrivningen sköts av två exemplar av Candelas egenutvecklade drivenhet kallade C-pod, som bolaget beskriver som världens effektivaste båtmotor alla kategorier. Energin lagras i batteripack om 200 kWh. Den elektriska drivlinan och bärplanstekniken gör att P-12 blir 80–95 procent energieffektivare än om ett planande enkelskrov med förbränningsmotor hade använts. Räckvidden är 40–60 sjömil beroende på antal passagerare och andra faktorer som påverkar.

Tappström–Stockholm City

Projektet genomförs i samarbete med Region Stockholm och har möjliggjorts genom bidrag från Trafikverket om 10 miljoner kronor. Fartyget ska redan nästa år sättas in på linje 89 mellan Tappström på Ekerö och Stockholm city, som i dag trafikeras av två konventionella dieseldrivna fartyg. Restiden om 50–55 minuter kan därmed minskas till 25 minuter. 

Eftersom P12 är både tystare och ger upphov till mindre vågor än konventionella fartyg så har dispens för högre fart givits. 

Laddning kommer att ske vid stadshuset. Candela har tillgång till egen servisledning om 2x160 A trefas (400 V), betydligt mer än vad som krävs för båten egentligen.

Interiör Foto: Candela

Kapaciteten ökar

P-12 kommer att avgå fem minuter före en av de befintliga dieselfärjornas ordinarie tur, som båda två kommer fortsätta att trafikera sträckan. Kapaciteten som elbåten ger läggs alltså till ovanpå den befintliga och blir den full finns det alltså plats fem minuter senare. 

– Det här är ju världens första och vi kan förvänta oss att många vill åka. Dessutom kan det finnas tekniska utmaningar som inte ska påverka passagerarna allt för mycket, säger Erik Eklund. 

Fartyget är dimensionerat för att kunna köra i en medelvind om 16 m/s, med byar upp till 20 m/s. 

Regionen ska med hjälp av P-12 utvärdera konceptet med eldrift inför kommande större upphandling av potentiellt fossilfri färjetrafik. 

– Testet kommer att skapa grund för deras kommande kravsättning, säger han.

Laddning kommer att ske vid stadshuset. Foto: Candela

Prislapp och certifiering

Målsättningen är att fartyget ska tas i trafik före sommaren 2023. Tester i vattnet ska inledas kring årsskiftet. 

– Vi har inte sagt exakt datum ännu. Det beror på komponenttillgången  Vi behöver dessutom tillräckligt med testtid i vatten innan fartyget kan bli certifierat av Transportstyrelsen för passagerartrafik, säger Erik Eklund. 

Men Candela hoppas förstås att kunna sälja fartyget globalt. Måtten är i hög grad anpassade för att det ska kunna köras med lastbil även till otillgängliga sjöar och vattendrag.  

Prislappen då? 1,2 miljoner euro är startpunkten, enligt Erik Eklund.

 

Rättad version: Tidigare angavs fel plats för Candelas nya fabrik. Rätt plats är Rotebro.

Johan Kristensson

Mer om: Candela Elbåtar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt