DEBATT

KLM: ”Vätgas banar väg för mer hållbart flyg – biobränsle räcker inte”

Flera företag arbetar med att uveckla vätgasflyg. Zeroavias prototyp ZA600, en vätgaselektrisk drivlina som testas i ett 19-sitsigt flygplan av modell Dornier 228, testflög 2023.

DEBATT. Det första kommersiella vätgasflyget beräknas vara i luften i Sverige inom det kommande decenniet. Nu behöver Sverige få till enhetliga värdekedjor för vätgas, inklusive produktion, lagring, transport och distribution, skriver Maria Hagelberg, KLM.

Flygsektorn står för mellan 2 och 3 procent av de klimatpåverkande utsläppen globalt, och det är avgörande att vi minskar flygets påverkan. Samtidigt behöver vi tänka nytt när ny teknik växer fram.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här