Bärplansskrovet utvecklas – ska köra 30 passagerare i Stockholm

2021-03-25 16:46  
Candela P-30 får en marschfart om 23 knop. Då räcker batteriet i 60 sjömil. Foto: Candela Speed Boat

Världens snabbaste elektriska passagerarfärja ska sjösättas i Stockholm. Men först måste den utvecklas.

Lidingöbaserade startupbolaget Candela Speed Boat ska utveckla och bygga en elektrisk snabbgående färja med plats för 30 passagerare. Projektet görs i samarbete med Region Stockholm och möjliggörs genom bidrag från Trafikverkets fou-portfölj från sjöfartsområdet om 10 miljoner kronor. Candela bidrar med lika mycket.

Fartyget ska sjösättas under sista kvartalet 2022. Det ska först genomgå tekniska tester i 6 månader, innan passagerarna får kliva på. Vilken rutt det ska trafikera är inte klarlagt. Företaget nämner den 15 sjömil långa sträckan Vaxholm–Slussen (linje 83X) som en möjlighet. Avtalet undertecknades så sent som i onsdags.

Candelas automatiska styrsystem

Candela har hittills utvecklat och lanserat en sju meter lång elektrisk fritidsbåt kallad C7. Vid tillräcklig fart lyfts skrovet upp ur vattnet tack vare bärplanstekniken, vilket minskar energiförbrukningen. Ett automatiskt styrsystem ser hela tiden till att hålla båten stabil.

Även passagerarfärjan som fått namnet P-30 kommer att dra nytta av samma teknik.

– Det här projektet har väldigt stor betydelse för oss. Runt om i världens städer finns en enorm potential att byta ut befintligt tonnage till elektriska fartyg som är energisnålare, men som även kan ersätta andra typer av transporter, säger Mikael Mahlberg, kommunikationschef på Candela Speed Boat.

40–50 procent lägre driftskostnader

Han nämner en analys utförd av Region Stockholm som kommer fram till att P-30 kan ge 40–50 procent lägre driftskostnader jämfört med en vanlig passagerarfärja, på sträckan Vaxholm-Slussen. Restiden kortas med 15 minuter.

– På grund av att den är så billig att driva tror vi att den kommer att bli en gamechanger för kollektivtransporter i hela världen, säger Mikael Mahlberg.

Hur långt i utvecklingen har ni kommit?

– Eftersom vi skrev under avtalet i går, och påbörjar projektet i maj, har vi inte gjort någonting ännu. En hel del är visserligen gjort eftersom den grundläggande tekniken redan finns i fritidsbåten. Men nu ska vi ta den till nästa nivå, säger han.

Fartyget ska drivas av två elektriska poddrev om 60 kW vardera. Batteriet om 180 kWh möjliggör 60 sjömils räckvidd i 23 knop. Maxfarten är 30 knop.

Hoppas på fartdispens

Hur löser ni laddningen?

– Med snabbladdare på ändhållplatserna. Exakt hur är inte riktigt klart ännu men med 60 sjömils räckvidd kan vi till och med köra skärgårdens längsta linje i ett svep, säger Mikael Mahlberg.

Fartbegränsningen på till exempel Riddarfjärden är 12 knop, men Candela Speed Boat hoppas på dispens tack vare att P-30 kommer att ge upphov till betydligt mindre svall än konventionella färjor.

Johan Kristensson

Mer om: Candela Elbåtar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt