Analys: Mercedes EQA – ”Uppfyller bara delvis löftet”

2021-12-01 07:00  
Mercedes EQA. Foto: Mercedes

EUROPAINDEX. En premiumspelare i elbilsligan eller bara en ”förbränningsbil” i ny kostym? Mercedes EQA är tyskarna andra elbilsmodell – men den lämnar Europas experter kluvna.

En kompakt crossover med eldrift och fulldressad med premiumattribut. På pappret så förefaller EQA vara ett alternativ som attraherar.

När Ny Teknik testade bilen var det just interiörkvaliteten och tillverkarens teknik som var de stora plussen, dock övertygade kanske inte elbils-biten.

Vad tycker övriga Europa om bilen? Kanske den övertygar mer på hemmaplan och Autobahn eller för den delen på den italienska autostradan?

Läs mer: Provkörning: Porsche Taycan Cross Turismo 4 – ”En maskin man önskar sig”

En Mercedes EQA kan enkelt beskrivas vara en GLA som man gjort en hjärttransplantation på. Istället för bränsletank och förbränningsmotor – är det elmotor och batterier som gäller.

Mercedes EQA 250. Foto: Felix Björklund

”På sätt och vis är det här en övergångsmodell. MFA2-plattformen som den bygger på var ursprungligen inte avsedd för full elektrifiering. Dess anpassning till 100 procent el har inneburit vissa eftergifter”, skriver man på Moniteur Automobile.

Tekniskt och exteriört är det alltså GLA – och i så även när det kommer till kupén.

”Interiören i EQA har kopierats rakt av från GLA. Så du får alla plus… men också minus”, konstaterar belgiska Autofans.

Bakom ratten beskrivs EQA som en skön bil. Man sitter bra och kvalitetskänslan är hög. Baksätet beskrivs av flera som helt ok för storleken, men med en brist:

”Bekvämligheten är samma som i GLA, vilket innebär att baksätet är tillräckligt stort för att rymma tonåringar. Men de mycket låga sätena skapar en obekväm ställning [i benvinkel] under längre resor”, påpekar L’Automobile Magaizne.

Läs mer: Experten: Här är de tio bästa elbilarna just nu (höst 2021)

En sak som Mercedes har satsat mycket på är utvecklingen av sitt nya infotainmentsystem, och det är något som faller italienarna på läppen.

Mercedes EQA 250. Foto: Felix Björklund

”Mercedes MBUX är en referenspunkt i världen av bil-multimediasystem. Snabbt med utmärk upplösning, nästan som en Ipad”, skriver Motori Online.

Hur är den kompakta crossovern att köra? Har Mercedes lyckats få till balansen mellan vikt, dämpning, chassikontroll och styrning? Ja, det tycker man i varje fall på franska L’Argus

”Mercedes har hittat en bra kompromiss i chassits inställningar med en fjädring som behåller karossens rörelser bra samtidigt som komforten bevaras”.

På de brittiska öarna är man inte lika övertygad.

”EQA har köregenskaper som är säkra, men den lätta styrningen saknar känsla och bilen har en tendens att vagga sig igenom kurviga partier. Det innebär att förare nog inte kommer att njuta av sin tid bakom ratten”, skriver Auto Express.

Läs mer: Provkörning: Citroën Ë-C4 – ”Lite som en omtänksam förälder”

”I stadstrafik så känns bilen överdämpad, vilket ibland ger bilen än snudd på skraltig kvalitet på dåliga vägar – samtidigt är känslan när du kommer upp i fart att den är dämpningen är för låg. Det senare innebär att du får gungningar på motorvägen”, skriver Autocar.

Mercedes EQA 250. Foto: Felix Björklund

Något som även får ris är känslan i bromspedalen.

”En nackdel med EQA är bromsarna. De är komplicerade att justera på grund av en svampig pedal med bristande bett i starten – för att sedan gå in allt för hårt. De lyder sällan högerfotens intention vilket gör att det ibland kan vara oroande att bromsa”, skriver L’Automobile Magazine.

Körningen imponerar inte heller i tyskland där ADAC konstaterar:

”Den mycket mjuka styrningen, som borde vara stramare runt mittläget, framstår som ännu mer okänslig i eko-läget. Dock kan man justera egenskaperna separat för varje körläge och i Sport så agerar den mer direkt. Att bromsarna känns lite degiga vid beröring, som i nästan alla elbilar – man vänjer sig”.

Summerat

Det förefaller verkligen som att Mercedes elbil delar experterna. Vissa anser att tillverkarens kvaliteter i materialval, kupé och interiör samt bra teknik när det kommer till infotainment är ett välkommet inslag i segmentet.

Läs mer: Provkörning: Hyundai Ioniq 5 – ”Passar Nintendo-generationen”

Andra är mindre snälla och menar att bristerna är för stora. Sett till Europaindex får EQA en poäng på 70,45 av 100 möjliga (baserat på 21 källor).

Så, hur kan man summera EQA? I Frankrike får den tyska elbilen tummen upp.

Mercedes EQA 250. Foto: Felix Björklund

”Denna kompakta suv är en framgång eftersom den kryssar i nästan alla rutor. Den har en attraktiv stil, hög nivå av komfort och utrustning. […] Priset är även välpositionerat för att vara en elbil från en premiumtillverkare”, skriver Les Voitures.

På brittiska Top Gear menar man att bilen är helt ok, men att man märker att det här inte är en modell som utvecklats för att vara elbil.

”Ursprunget ur en förbränningsbil har inte givit EQA några fördelar. Förlusten av utrymme är markant och för familjeanvändning är det knappt acceptabelt”, skriver de.

Tyskarna på Auto Motor und Sport summerar EQA så här:

”EQA spelar inte förstafiolen vad det gäller räckvidd, och i likhet med sin storebror EQC kan den inte hålla jämna steg med konkurrenter som har designats från grunden som elbilar”.

I Holland skriver Algemeen Dagblad:

”Med sloganen ’Das beste oder nichts’ sätter Mercedes-Benz ribban högt för sig själv. Även om den nya elektriska EQA är en trevlig och högkvalitativ modell, uppfyller den bara delvis det löftet”.

Europeiska mediernas betyg

I Europaindex får Mercedes EQA ett samlat betyg på 70,45 av 100 möjliga (baserat på 21 källor). Som mest kan en bilmodell nå ett poängsnitt om 100 poäng.

Ny Teknik

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt