Opinion

”Vi lever i total ovisshet om biodrivmedlen”

Partierna måste ställa upp med ett långsiktigt system för transportsektorn, en klimatanpassad kvotplikt som gynnar de mest klimatsmarta drivmedlen, enligt debattören. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Lena Bruce Vice vd Svebio och talesperson Biodriv

DEBATT. Svensk biodrivmedelsproduktion kan skapa 15 000 arbetstillfällen, ge betydande minskningar av koldioxidutsläppen och förbättra handelsbalansen. Trots det fortsätter våra politiker att skapa osäkerhet som hindrar branschens utveckling, skriver Lena Bruce, vice vd Svebio.

Bilister, åkare, fordonstillverkare, mackägare, biodrivmedelsproducenter och andra intressenter har sedan 2009 väntat på att regeringen ska realisera sin politik för en fossiloberoende fordonsflotta. Men fortfarande, fem år efter att visionen formulerades, har den inte omsatts i konkret politik. Istället har osäkerheten och kortsiktigheten i politiken för biodrivmedel bara ökat.

Det senaste dråpslaget var när finansdepartementet den 10 april meddelade att den beslutade kvotplikten inte kan genomföras som planerat 1 maj. Med bara 20 dagars framförhållning ställde regeringen hela reformen i pausläge och ändrade igen spelreglerna för transportsektorn.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här