Opinion

”Trafikverkets planering krockar med lokala miljömål”

Julia Hansson, fil dr IVL Svenska Miljöinstitutet. Foto: IVL
Anders Roth, mobilitetsexpert IVL Svenska Miljöinstitutet. Foto: IVL
Christer Ljungberg, vd Trivector. Foto: Trivector

REPLIK. För lite transporteffektivitet och för mycket biodrivmedel är ingen robust plan, skriver Julia Hansson och Anders Roth, IVL, samt Christer Ljungberg, Trivector, som ett svar till Trafikverket.

Trafikverket har i en replikvårt debattinlägg svarat att deras förslag till inriktningsplanering för transportinfrastrukturen i Sverige är robust för både ökad och minskad trafik, samt att basprognosen de har som grund inte har som uppgift att visa en önskvärd framtid utan en sannolik utveckling.

Trafikverket vidhåller också att den förslagna ökningen av biodrivmedel till vägtransporterna är nödvändig för att klara trafikens klimatmål till 2030.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här