Opinion

”Snabbtåg kränker den svenska änglamarken”

Taiwanesisk höghastighetsbana byggd på pelare. Tåget kör i 300 kilometer per timme under en testkörning 2005. Foto: Danny Zhan/TT

DEBATT. Oavsett järnväg på bank eller bro över lös jord är snabbtåg ekonomiskt äventyrligt och ett brutalt intrång i landskapet, skriver Laszlo Szabo.

Skanska och dess branschorganisation Byggföretagen föreslår höghastighetståg med kontaktledning på prefabricerade brospann.

Investeringskostnaden för pelarbanorna uppges vara likvärdig med järnväg på bank. Pelarbanor anses dock fördelaktigare genom lägre bygg- och underhållskostnader, minskad markanvändning, mindre barriäreffekt och halverad byggtid. Bland nackdelarna nämns ökad klimatpåverkan från de stora mängder betong som behövs, samt risk för högre bullernivåer.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här