Premium

Professor: Snabbtåg på pelare har flest fördelar

Att bygga höghastighetsbanan på pelare i luften har sina nackdelar. Men fördelarna överväger, menar broprofessorn Raid Karoumi på KTH.

Publicerad

Trafikverket studerar möjligheten att bygga höghastighetsbanan på pelare upp till 20 meter över marken, rapporterar Dagens Nyheter. Metoden kallas för landbrokoncept och ska översiktligt beskrivas i en rapport om nya stambanor som lämnas över till regeringen den 28 februari. 

Frågan om att bygga på pelare har under många år lurat lite i bakgrunden i den infekterade svenska debatten om höghastighetsbanans vara eller inte vara. Det är först nu Trafikverket på allvar tycks undersöka den. 

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här