Satsa på Saab och svensk bilindustri

2009-02-24 23:00  

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

Saabs utvecklare är bra på att ständigt hitta nya smarta lösningar och sänka kostnaderna. När utvecklingsjobb och produktion flyttas från Saab till Opel ökar kostnaderna, skriver Håkan Danielsson, ordförande för Sveriges Ingenjörer på Saab Automobile.

Vi har en överproduktion av bilar i världen. Jag upplever att vi svenskar i denna spännande tävling om kunderna har en stark laguppställning men inte vill betala anmälningsavgiften för hela laget.

Fordonstillverkning är en lika stor och viktig del av den tyska exportindustrin som den är i Sverige. Våra tyska kolleger står också inför stora problem i sin kamp för överlevnad, men av någon anledning är det vi svenskar som är först med att nedvärdera vår fordonsindustri och dess möjligheter att överleva.

Sedan Saab Automobile bildades 1990 har jag arbetat regelbundet i Tyskland med vindtunnelprov. Vid integreringen av Opels och Saabs tekniska utvecklingsavdelningar 2004 fick jag ansvaret för det aerodynamiska utprovningsarbetet som en följd av att våra bilars låga luftmotstånd tagits fram till en mycket låg kostnad.

Min budget för vindtunnelprovning av Opel och Saabs bilar ligger på cirka 10 miljoner kronor. Detta ska jämföras med våra tyska konkurrenter Audi, BMW och Daimler, som alla har egna vindtunnlar och även bygger nya. Den senaste till en kostnad på över en miljard kronor. Vad ligger bakom denna kostnadsskillnad?

Inom Saab arbetar vi ständigt med kostnadsoptimering. Vad är då skillnaden mellan mina ingenjörer på Opel och ingenjörerna på Saab? I min roll som ordförande för Sveriges Ingenjörer på Saab påpekar jag ofta att kostnaden för en "ingenjörstimme" är 60 procent högre på Opel än på Saab.

Den största skillnaden är dock kulturell. Det svenska lediga arbetsklimatet, där chefen ses mer som en coach i laget, engagerar allas hjärnor i utvecklingsarbetet.

Förra året fick vi uppdraget att bygga en lermodell i full skala, som våra kolleger hade tänkt lägga ut på en konsultfirma i Tyskland till en kostnad av en miljon kronor. Vår modellverkstad byggde modellen tillsammans med våra aeromekaniker till en kostnad under 300?000 kronor och levererade den tre veckor före utsatt tid!

Detta att ständigt hitta nya smarta lösningar som sänker kostnader genomsyrar hela Saab-organisationen.

Det är alltså inte förvånande att vi trots att vi har ett av bilvärldens enklaste säkerhetslabb regelbundet vinner utnämningar i olika undersökningar av krocksäkerhet. Inom produktion får vi in mer än tio förbättringsförslag per anställd och år, medan de bästa resultaten hos de övriga GM-produktionsanläggningarna ligger på fem. Listan kan göras lång, Trots detta måste vi fråga oss: Varför går då inte Saab med vinst?

Det har redan skrivits mycket om att GM misskött Saab, att man tagit felaktiga beslut som att stoppa och starta om produktutvecklingsprojekt, med mera.

En viktig faktor är dock att påpeka att vi ingår i ett globalt företag, där våra vinster lätt kan flyttas utanför Saab.

Ett belysande exempel är den 6-växlade växellådstillverkningen. När den flyttades från Göteborg till Rüsselsheim ökade kostnaden per växellåda med 700 kronor. En orsak är alltså ökade kostnader för de delar vi köper från övriga GM, främst Opel.

Vi har också fått en kraftig kostnadsökning av att arbetstillfällen flyttats till Opel på grund av de 60 procent högre arbetskraftskostnaderna.

Att titta i backspegeln är bra, men nu måste vi våga titta framåt och satsa på Saab och svensk fordonsindustri.

Håkan Danielsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt