Opinion

”En elbil kan vara både grå och grön”

Simon Davidsson, forskare, fysisk resursteori, Chalmers tekniska högskola. Foto: Christian Löwhagen

REPLIK. En elbil som bara används sporadiskt, som inte ersätter fossila transporter, kan vara sämre för miljön, medan en elbil som ersätter en fossilbil med hög användning kan leda till stora miljövinster, skriver Simon Davidsson Kurland, Chalmers.

Debatten om huruvida elbilar är bra eller dåliga för klimatet verkar bli allt mer polariserad.

Här i Ny teknik redovisades nyligen resultat från en konsultrapport som hävdade att en elbil som tillverkas och drivs med el från kol kommer leda till större klimatpåverkan än till exempel en bränslesnål dieselbil. Artikeln möttes av kritik från Mattias Goldmann som påpekade att varken all el som laddar elbilar eller dagens bil- och batteriproduktion sannolikt är helt baserad på kolkraft.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här