”Elfordon ändå bättre än fossildrivet”

2018-02-27 06:31  

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

REPLIK. Ställ inte de fossilfria alternativen mot varandra. Vi har krupit upp ur skyttegravarna för länge sedan. Det går faktiskt att hålla flera tankar i huvudet samtidigt, svarar Olle Johansson, Power Circle.

Elbilen går på kol och monopol skriver Roger Fredriksson på Ny Tekniks debattsida. Stora delar av innehållet återanvänder Roger från flera år gamla debattinlägg. Frågan om framtidens fordonspark är av så stor dignitet för vårt samhälle och klimat att det åtminstone borde vara värt mödan att författa några nya rader.

Men desto allvarligare med Roger Fredrikssons debattinlägg är att det för oss tillbaka i skyttegravarna där det ena ställs emot det andra, skyttegravar som de flesta aktörer som handgripligen är inblandade i att hitta lösningar på transportsektorns utmaningar redan har lämnat.

I dag finns en stor insikt och acceptans för att det inte finns en lösning som passar överallt, vi behöver en mångfald som innefattar många olika gasformiga och flytande förnybara bränslen, inklusive förnybar el, tillsammans med bättre kollektiva transporter, förändrade beteenden och transporteffektivisering. Elektrifiering är ett av många, men inte det enda, verktyg som är helt avgörande för att nå våra ambitiösa mål för transportsektorn.

Skribenten ser många faror med en storskalig introduktion av elbilar, men nämner inte med ett ord farorna med dagens fossila fordonsbränsle. Elbilen som sådan är inte fri från problem. Däremot är potentialen stor för eldrivna transporter, men för att utnyttja dem fullt ut krävs insatser kring hållbar materialförsörjning, återvinning och användandet av förnybar energi. Utmaningar som på intet sätt är omöjliga att överkomma.

Jag håller till fullo med Roger Fredriksson om att det inte finns några bilar som är bra för miljön. Men bilar och dess bränslen kan vara mindre skadliga än dagens bilar som drivs med fossila drivmedel, där elbilen exempelvis har väsentligt lägre ljud- och partikelemissioner och där biogas skapar dubbel klimatvinst och sluter kretsloppet.

Ska vi klara omställningen av transportsektorn måste vi klara av att hålla flera tankar i huvudet samtidigt. För att låna ett uttryck från en av många organisationer som jobbat brett med just den helhet Roger efterlyser; vi måste jobba med både bilen, bränslet och beteendet. Lägg därtill återanvändning, men inte nödvändigtvis i debatten.

Olle Johansson, vd Power Circle

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt