Opinion

”Elbilen går på kol och monopol”

Bild från mongoliets mineralhantering.
Roger Fredriksson, energianalytiker.

DEBATT. Visst kan elbilen få en roll i framtidens fordonspark men det saknas en sund skepsis som granskar helheten. Ny elförbrukning möts med förbränning av kol och elbilens batterier kräver stora mängder miljöförstörande jordartsmetaller, skriver Roger Fredriksson, energianalytiker.

Euforin över elbilen har nu fått proportioner som påminner om andra dyrköpta misstag. Kärnkraft skulle på 1950-talet bli så billigt att det inte var lönt att varken ha strömbrytare eller fakturering; kostnaden kunde tas via skattsedeln.

Både kol och gas har haft korta glansdagar och etanol var ett tag lösningen på alla miljöproblem från bilparken.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här