”Dubbdäck onödiga på nya bilar”

2010-12-06 07:27  
Trafiken kryper fram på Huddingevägen i södra Stockholm där en bil har kört i diket i den blixthalka som slog till. Svealand drabbades av ett ymnigt snöfallsområde på söndagen. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

DEBATT. Ulf Berg och Lars Beckman har fel när de sågar dubbdäcksförbudet i Ny Teknik nr 46. Olycksstatistiken de hänvisar till gäller bara bilar utan antisladdsystem. Friktionsdäcken duger bra för moderna bilar och förbättrar både luften och minskar bullret, enligt Johan Ekvall.

Artikelförfattarna påstår med stöd av en vägverksrapport att risken för att en trafik­olycka får dödlig utgång kan öka med så mycket som 43 procent, om man använder dubbfria vinterdäck. Men så här skriver Trafikverket på sin hemsida: ”Dubbdäck minskar risken för en dödlig olycka med 42 procent, jämfört med odubbade vinterdäck på äldre bilar utan antisladdsystem”.

Så här skriver Trafikverket också på sin hemsida: ”Om bilen har antisladdsystem är det troligt att däcktypen inte spelar någon roll, men här behövs ytterligare studier. Studien baseras bland annat på granskande av olyckor med omkomna personbilister under vintersäsongerna 2000–2009. Endast olyckor med personbilar utan antisladdsystem men utrustade med godkända vinterdäck har granskats”.

Det är alltså bara (omoderna) bilar utan antisladd-­system som har ingått

i urvalet. Därmed kan ingen generell slutsats dras av undersökningen. Men det gör ändå Ulf Berg och Lars Beckman. Och de är inte ensamma om att slarvigt hänvisa till Trafikverkets rapport, liknande uttalanden har framförts av fler, till exempel i DNs motorbilaga. Man måste kunna lita på att en seriös debattör läser sin källa på alla punkter, inte bara de som passar de egna åsikterna. Den enda slutsats som kan dras är att vi inte ska köra omkring i gamla bilar utan anti­sladdsystem, vilket de flesta redan har begripit.

Artikelförfattarna ifrågasätter också nyttan av att få ner halten farliga småpartiklar, PM10, i stadsmiljö. En del av dessa partiklar kommer från biltrafiken, där användningen av dubbdäck är en bidragande faktor.

Det finns mängder av andra undersökningar som pekar på att användningen av dubbdäck påverkar männi­skors hälsa.

Utöver påverkan på andningsvägar är bullret från dubbdäck ett stort problem. Att få ner användandet av dubbdäck har därför en odiskutabelt positiv effekt, det kan inte förbises.

Johan Ekvall, konsult i miljö/vatten­frågor, Tyréns AB. Tyréns AB

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt