Opinion

”Både Arlanda och Bromma behövs för att klara tillväxten”

Att stänga Bromma flygplats skulle innebära ett dråpslag för inrikestrafiken. Både Arlanda och Bromma flygplats behövs, skriver Jacob Wallenberg ordförande Connect Sweden, Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare, Göran Johnsson, fd förbundsordförande IF Metall med flera. Foto: TT

DEBATT. Bromma flygplats är inte bara en angelägenhet för Stockholm, utan för hela Sverige. Att stänga flygplatsen skulle innebära ett dråpslag för inrikestrafiken, skriver Jacob Wallenberg ordförande Connect Sweden, Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare, Göran Johnsson, fd förbundsordförande IF Metall med flera.

När PwC rankar trettio världsstäder utifrån dess framtidsutsikter hamnar Stockholm på en stark sjunde plats med höga poäng inom bland annat miljö, innovationskraft och teknik - medan flygförbindelserna ligger i bottenskiktet. Samtidigt höjs röster för att stänga Bromma flygplats, något som skulle underminera konkurrenskraften ytterligare, och som därtill skulle vara ett dråpslag mot inrikesresandet i Sverige.

Sverige är fortsatt en Europas mest stabila ekonomier och Stockholm förväntas framåt vara Västeuropas snabbast växande huvudstad. Samtidigt blir det allt tydligare att brister i flygförbindelserna kan bli ett hinder för den positiva utvecklingen. Även om förbättringar åstadkommits det senaste året krävs mer för att vända utvecklingen - framförallt eftersom kapaciteten i rusningstid på Arlanda och Bromma ligger nära taket redan idag.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här