Premium
Världens första solcellsväg – ett fiasko
Mindre än tre år efter invigningen är misslyckandet ett faktum. Världens första solcellsväg är nu så trasig att den inte är värd att reparera.
I december 2016 invigs världens första solcellsväg i det lilla franska samhället Tourouvre-au-Peche. Den kallas revolutionerande. Tack vare en specialgjord film ska panelerna, som täcker en cirka 2 800 kvadratmeter stor yta, tåla att bilar kör över dem. Samtidigt ska de producera 790 kWh per dag.
Den dåvarande franska miljöministern Ségolène Royal berättar i samband med invigningen att totalt 100 mil strömgenererade vägar ska byggas inom fem års tid enligt samma princip. Det vore tillräckligt för att förse cirka 8 procent av Frankrikes befolkning med el. Verkligheten blev en annan.
Som mest har solcellsvägen klarat av att producera ungefär hälften av de förväntade energinivåerna, rapporterar Le Monde. Solpaneler har lossnat och gått sönder. I maj förra året fick en 100 meter lång sträcka av vägen demoleras helt. Den var för trasig. Dessutom har vägen orsakat så mycket buller att man har tvingats sänka hastighetsgränsen till 70 km/h.
Den ”revolutionerande” solcellsvägen, som kostade omkring 5 miljoner euro att bygga, bedöms nu vara i så dåligt skick att den inte är värd att reparera.
Marc Jedliczka, ordförande för Cler, ett nätverk för energiomställning, och chef för en förening specialiserad på solceller beklagar att man inte tittade tillräckligt noga på de tekniska sidorna av projektet innan det genomfördes.
– Det här är en bekräftelse på det fullständigt absurda med att vilja förnya på bekostnad av lösningar som redan finns och är mycket mer lönsamma, som solceller på taken, säger han till Le Monde.
Vd på företaget som byggt vägen säger att systemet inte var moget för den här typen av interurban trafik. Bolaget kommer inte att kommersialisera Tourouvre-modellen.