Populärteknik
Vadstenapolitiker vill riva upp museijärnväg
Vadstena kommun vill riva upp den smalspåriga museijärnvägen Wadstena-Fågelsta järnväg, sälja marken och bygga äldrebostäder på stationsområdet. I ett möte på onsdagskvällen beslutade kommunstyrelsen att avslå järnvägsentusiasternas alla vädjanden. Att den ekonomiska föreningen Vadstena järnväg presenterat en upprustningsplan för banan och samlat ihop 2,45 miljoner kronor hjälpte inte.
Sedan flera år finns en konflikt mellan museijärnvägen och markägare i Vadstena kommun.
– Kommunen har tagit markägarnas parti, och under flera år aktivt arbetat för att lägga ner museijärnvägen, säger en veteranjärnvägsentusiast. Om inget görs nu kommer hela banan att försvinna för alltid.
Järnvägen mellan Vadstena och Fågelstabyggdes 1874 av Vadstena stad för att få kontakt med Linköping och stambanan. Banan går genom ett bördigt kulturlandskap i en gammal kulturbygd, och användes till stor del för att köra sockerbetor. Men liksom så många andra mindre järnvägar blev banan omodern och olönsam. 1963 la SJ ner persontrafiken.
1978 upphörde även den sista godstrafiken, och förhandlingar startades för att bevara banan som museijärnväg. Kommunen övertog anläggningarna från SJ. De arrenderades sedan ut till enmuseijärnvägsförening,som åtog sig att driva trafiken och svara för underhållet av banan. I avtalet ingick stationshus från 1880, godsmagasin och ett unikt lokstall i borghamnskalksten med en vändskiva framför.
1984 startade veterantågstrafiken. Föreningen har förfogat över två ånglok, en dieselrälsbuss, två lokomotorer och diverse vagnar.
Under det senaste decenniet har banans renoveringsbehov blivit alltmer akut. Passagerartrafiken har legat nere i brist på medel att rusta upp spåret. De senaste åren har bara en del av sträckan kunnat användas. Den 16 januari 2008 sa kommunen upp avtalet med föreningen.
Protester från veterantågsentusasterna har lämnats ohörda. Den sista augusti i år ska rälsen rivas upp, och marken övertas av traktens lantbrukare.
Att kommunen under flera årmedvetet ansträngt sig för göra sig av med en sådan unik tillgång och turistbegivenhet som en museijärnväg utgör, är minst sagt ovanligt. Elaka tungor hävdar att det handlar om att lokala markägare är svurna fiender till järnvägen och till varje pris vill överta och plöja upp banvallen. Andra påstår att saken bottnar i personliga konflikter, att personer i järnvägsföreningen sedan länge ligger i luven på markägare och politiker. En markägare har polisanmälts för att ha anlagt en illegal soptipp vid banvallen.
Nu har emellertid en ny förening bildats, som försökt få till en förlikning. En upprustningsplan har presenterats, och man har samlat ihop 2,45 miljoner kronor för att förbättra banan. Föreningen har också fått tillgång till en sliperbytarmaskin, och och man har fått överta ett stort antal begagnade träsliprar av banverket.
Kommunstyrelsen vägrade dock att låta sig bevekas, Till den 31 augusti 2009 har föreningen på sig, beslöts i går (den 11 februari 2009). Men sedan ska allt vara borta.
– Hur ansvariga politiker målmedvetet kan vilja utplåna en sådan tillgång som en museijärnväg övergår vårt förstånd, säger en veterantågentusiast.
– Särskilt besynnerligt blir det när man tänker på att Vadstena kommun bygger hela sin turism på det förflutna. Stadens viktigaste tillgångar för är slottet, klostret och ångbåtstrafiken på Vättern. En anrik järnväg som denna kan aldrig komma tillbaka om den rivs upp nu.
Men kanske får museijärnvägen en ny chans. Sehttp://mvt.se/nyheter/vadstena/1.73857
Läs mer om konflikten på museijärnvägens webbsajt:http://www.wfj.se/