T-banan kan bli förarlös

2015-02-24 23:00  

Så här kommer huvudstadens tunnelbanevagnar att se ut om två år. Nu utreder trafikförvaltningen möjligheten att köra dem helautomatiskt.

Cremevita med blå dörrar. Rymligare och med vissa av sittplatserna utmed sidoväggarna istället för i rutor. Bombardier har visat upp de nya tunnelbanevagnarna, Movia C30, för en delegation från landstingets trafiknämnd.

– Personligen tycker jag att de ser ut som lite mindre pendeltåg, och därför kommer att passa bra in i Stockholms stadsbild. Men vissa som sett bilderna tycker de är jättefula. Smaken är ju olika, säger landstingsrådssekreterare Patrik Lind.

Sara Svanström, vice ordförande i trafiknämnden, anser att de känns ”luftigare” än dagens tunnelbanetåg.

– Man har större utrymme att röra sig på, det går fortare att stiga på och av. De verkar bättre designade för morgondagens lokaltrafik.

Interiören är inte fastställd i detalj, men enligt prototypen blir det färre sittplatser än i dagens tåg.

– Det är en avvägning man får göra. De flesta trafikanter åker ju inte jättelånga sträckor, säger Sara Svanström.

Varianter av Movia C30 trafikerar redan tunnelbanorna i Singapore, Montreal, Berlin och New Delhi. Totalt ska 96 stycken levereras till Storstockholms Lokaltrafik (SL) från 2017 till 2021. Affären är värd drygt fem miljarder kronor, och omfattar en option på ytterligare 80 vagnar.

De nya tågen är förberedda för helautomatisk drift, och SL utreder möjligheten till förarlös trafik.

– Även det nya signalsystemet är anpassat för helautomatisk drift. Just nu genomför trafikförvaltningen ett försök på Åkeshovs station, där man testar olika sensorer och andra säkerhetssystem som förarlös drift kräver, säger Sara Svanström.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer