Opinion Skrota för miljöns och industrins skull Bilindustrin är den bransch som hittills har tagit mest stryk av finanskrisen. En höjd skrotningspremie gör situationen för branschen något ljusare, skriver Peter Egardt vd för Stockholms Handelskammare. Publicerad 28 apr 2009 kl 23.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Regeringen föreslår ökad koldioxidskatt som sin viktigaste åtgärd för att komma till rätta med koldioxidutsläppen från bilar.I grunden är det bra att regeringen använder teknikneutrala marknadsmekanismer som styrmedel. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ opinion bilindustrin koldioxid nyheter Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Premium Förslaget för energislukaren ai: en klimatrapport för varje dator Flera forskare försöker lösa problemet med den enorma energiförbrukningen hos stora språkmodeller. ”Användarna behöver få tillgång till alla fakta”.
Eldkastande ”hund” till salu i USA – skjuter nio meter långa eldsflammor Ett amerikanskt företag har lanserat en alldeles speciell robothund. Hunden har fått namnet Thermonator och är utrustad med eldkastare och lasersikte.
Miljardförlust för LKAB – varselhot över anställda Urspårningarna på Malmbanan innebär en miljardförlust för statliga LKAB. Bolaget flaggar nu för att verksamheten tillfälligt kan behöva stängas ned. Hundratals medarbetare kan påverkas enligt vd:n.