Opinion Skrota för miljöns och industrins skull Bilindustrin är den bransch som hittills har tagit mest stryk av finanskrisen. En höjd skrotningspremie gör situationen för branschen något ljusare, skriver Peter Egardt vd för Stockholms Handelskammare. Publicerad 28 apr 2009 kl 23.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Regeringen föreslår ökad koldioxidskatt som sin viktigaste åtgärd för att komma till rätta med koldioxidutsläppen från bilar. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ opinion bilindustrin koldioxid nyheter
ENERGI Jättetransport på 50 meter genom huvudstaden – ska ge Stockholm mer el Trafiksignaler monteras ned, kontaktledningar tas bort och en extra bro byggs upp. En transformator på 343 ton fraktas i ett 50 meter långt ekipage genom Stockholms södra delar under helgen.
ELBILAR Batterierna ska ge 80 procents längre räckvidd – levereras nu till Mercedes Ett efterlängtat tekniksprång och något som kan ge elbilar 80 procent längre räckvidd. Solid state-batterier sägs vara nästa kapitel av elektrifiering – nu menar ett företag att de snart är där.
KARRIÄR Svensk får toppjobb hos Microsoft – hyllas av Satya Nadella Carolina Dybeck Happe tillsätts för en topposition hos Microsoft.