Så kan hackare krascha din bil

2013-07-26 12:28  

Någon som hackar din dator kan orsaka huvudvärk. Men när hackare tar kontrollen över bilen kan det gå riktigt illa. Så här kan det gå till.

Forbes motorjournalist Andy Greenberg rapporterar om hur hackare kan ta över funktioner i två relativt nya bilmodeller, vilket potentiellt kan vara livsfarligt. Hackarna kan bland annat ta kontroll över ratten, panelen och bromsarna.

Bilarna som testades var nyare modeller från Toyota Prius och Ford Escort. Hackarna som utförde intrången är till vardags ingenjörer, en på Twitter och en på en amerikansk säkerhetsfirma. Ingenjörerna som agerade hackare hade gott om resurser eftersom de getts ett stipendium av Pentagon på 80 000 dollar, motsvarande drygt en halv miljon kronor, för att lyfta fram säkerhetsproblem för bilar.

Under testen lyckades hackarna koppla på och av bromsfunktionen. Testbilen körde då långsamt på en parkeringsplats. Men hade bilen kört på motorväg, i en kurva, hade det kunna sluta illa.

Hackarna lyckades även koppla på autoparkeringen som tog över styrningen vilket fick bilen att börja vobbla. Bilen befann sig då ensam på vägen, men i ett mer trafikerat läge hade sannolikt orsakat en olycka.

Under testet satt hackarna i baksätet med sina datorer fysiskt inkopplade i bilens nätverk. Men i tidigare test har hackare lyckats ta över funktioner genom bilens trådlösa nätverk.

Trenden går mot att bilar i större utsträckning går på autopilot. Det ökar risken för att illasinnade hackare tar över bilen och orsakar svåra olyckor.

<iframe src="http://embed.newsinc.com/Single/iframe.html?WID=1&VID=24972676&freewheel=69016&sitesection=forbes&width=468&height=270" height="270" width="480" scrolling="no" frameborder="0" marginwidth="0" marginheight="0"></iframe>

Jonas Melzer

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer