Nya teknikval för biltillverkarna

2015-09-03 05:00  
Susanna Baltscheffsky Foto: Jörgen Appelgren

LEDARE. Plötsligt händer det – briljanta tekniska lösningar, som har varit på gång länge, sätts i produktion. Ett exempel som Ny Teknik har bevakat i decennier är bränslecellsbilen.

Och nu finns den att köpa, hittills Toyotas Mirai och Hyundais ix35.

En annan utveckling som har varit på gång länge är superstarka och fjäderlätta materialet kolfiber, som kan göra fordon bränslesnålare utan att tulla på karossens styvhet och stöttålighet.

Nu är kolfibern på plats i BMW:s tillverkning. Ny Tekniks Eddie Pröckl rapporterar från fabriken i Leipzig, där kolfiber bakas in i bilsidor enligt ett förstås hemligt recept. Det är elbilsmodellerna i3 och i8 som har kolfiber i karossen.

Förutom miljöfördelarna med det lätta materialet, blir produktionskostnaden lägre än med en stålkaross, enligt BMW, och arbetsmiljön bättre utan plåtpressarnas oväsen.

Alltså behövs något annat än enbart en teknisk lösning för att genombrottet ska ske. I det här fallet är det dels myndigheter och EU som skruvar åt miljökraven hela tiden, dels vill bilköparna kunna köra sina bilar utan att känna sig som busar. Plus att låg bränsleförbrukning är snällt mot plånboken.

Men bakom hörnet väntar helt nya utmaningar för bilindustrin. Att bolag som Google, Apple och Microsoft ger sig in i branschen visar vart fordonsutvecklingen är på väg: funktioner från smartphones och läsplattor flyttar in i bilarnas instrumentpaneler. Där blir sms och tweet upplästa; mobilen styrs med röstkommando; gps, radar, kameror och sensorer gör att bilen hjälper föraren att bromsa, hålla farten, fickparkera eller backa där det är trångt.

Och uppstickaren Tesla kan beskrivas som ett mjukvaruföretag som bygger bilar. Ska biltillverkarna gå sin egen väg eller ska de samarbeta med internet- och telekomjättarna?

Nästa utmaning för bilindustrin är de förarlösa bilarna. Med tanke på att dagens bilar står parkerade cirka 90 procent av sin livstid skulle fordonsparken kunna minska med minst 50 procent, förmodligen mycket mer. Hur många färre bilar finns det då, och äger man ens den bil man åker i?

Plötsligt händer det.

Susanna Baltscheffsky

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt