Samhälle

Miljöorganisation kräver att oljebolagens reklam ska ha ”tobaksvarning”

I Storbritannien vill miljöorganisationen Client Earth att företag i oljebranschen ska tvingas att ha varningstexter på sin reklam. Detta som ett svar på att bolagen profilerar sina miljösatsningar och ägnar sig åt ”greenwashing”.

Publicerad

Organisationen Client Earth samlar in pengar och arbetar för att ta vad de uppfattar som miljöbrottslingar till domstol. Det kan vara både regeringar och företag som blir föremål för organisationens granskningar. Nu har Client Earth i Storbritannien siktat in sig på oljebolag.

Organisationen hävdar att oljebolagens reklam ljuger genom att företagen profilerar sina miljösatsningar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här