Opinion

Ingenjörer Volvos verkliga värde

Volvo ägs av en liten kinesisk biltillverkare. Saab av en mikroskopisk holländsk sportbilstillverkare. Frågan alla ställer sig är förstås: hur ska det gå för våra svenska nationalklenoder?

Publicerad

Låt oss backa bandet tio år.

Vid millennieskiftet var de två svenska märkena helägda av varsin amerikansk biljätte: Ford och GM. Den allmänna åsikten här i landet var att Volvo och Saab äntligen hade hamnat i trygga och säkra famnar. Båda de amerikanska bjässarna ansågs ha finansiella muskler, industriellt kunnande, teknisk kompetens och grymma återförsäljarnät över hela världen. Framtiden såg äntligen ljus ut för Volvo och Saab. Bara de amerikanska bjässarna förstod att vårda de unika svenska varumärkena, förstås.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här