7 frågor till projektledaren för Scanias lastbil

2016-08-23 20:25  
Lars Bygdén, Scania. Foto: Jörgen Appelgren

Scanias nya lastbilsgeneration är ett av de största industriprojekten i Sverige. De senaste sju åren har Lars Bygdén varit projektledare.

Det var 20 år sedan förra lastbilsgenerationen. Varför har det tagit så lång tid?

– Eh... ambitionen har inte varit att komma med en ny bil så fort som möjligt. Vi är ju inte i personbilsbranschen. Vi har hållit på aktivt i tio år och det är stora förändringar.

Har du haft kul?

– Ja! Det har varit extremt roligt. Man får kanske vara med om ett eller högst två såna här omtag i ett ingenjörsliv!

Vad var svårast?

– Att få ihop allt när vi flyttat fram framaxeln fem centimeter.

Läs mer:

Läs mer: Första nya Scanian detta sekel

Vad är det bästa?

– Den är så snygg. Och så är den fantastisk att köra, både förarmiljö och väghållning. Och så att vi har fått ner bränsleförbrukningen med fem procent. Och säkerheten och förarmiljön: det är bättre siktfält ut, och roll-over sidokrockgardiner som vi är först med.

Det låter som allting. Vad är den vildaste idé som ni har skippat?

– Det var nog att bygga hytten helt i aluminium eller kolfiber.

Enda felet på den gamla bilen var att man fick regnvatten i skorna när man ställde dem på översta trappsteget i hytten. Har ni äntligen fixat det?

– Ja. Det ska dit en gummilist.

Vad ska du göra nu?

– Det är en del arbete kvar tills vi startar volymproduktionen i mitten av september. Så ska jag ju fira detta så klart.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap