Hållbar industri
"Kan sänka vikten med 20 procent"
Billigare inköp och lättare motorer kräver ökad automation. Det är enligt Torbjörn Norlander en av utmaningarna för EU-projektet Flexa, där plc-programmeringen vid Högskolan Väst ingår.
</p> <p>Stora delar av produktionen hos Volvo Aero startar i gjutgods. Ur dem skapar en fräs bland annat de strukturer som används i civila flygmotorer. Men gjutgodsen är komplexa och dyra. Dessutom finns en möjlig viktminskning med så kallade fabricerade strukturer, som byggs upp genom att mindre delar svetsas ihop till en komplett struktur.</p> <p>- För våra stora och komplexa gjutna strukturer har vi en funktionell verkstad, med alla fräsmaskiner på ett ställe och så vidare. Nu med fabricerade strukturer måste vi bygga upp flöden, lite som hos vår granne Saab, säger Torbjörn Norlander.</p> <p>Han jobbar på Volvo Aero, just nu som projektledare för EU-projektet Flexa. Målsättningen är att ta fram automationslösningar som passar flygindustrin.</p> <p>- Vi ser en möjlighet att sänka vikten på den färdiga produkten, eftersom vi inte behöver ha gjutgods överallt. På vissa ställen kan vi i stället använda plåt, vilket sparar vikt. En minskning med 20 procent tror vi är möjlig, vilket får stor påverkan på bränsleförbrukningen för flygplanet.</p>