Hållbar industri
Premiärnerver i motorfabriken
Motorfabriken i Skövde vibrerar som inför en premiär. Volvo har investerat två miljarder i maskiner och ombyggnader. Truckar står på snörräta rader, montörerna på den nya linan väntar ivrigt.Det är inte första gången man för in en ny motor i produktionen, men den här gången är speciell.
Det handlar om Volvos framtidsmotor VEA, Volvo Engine Architecture. En tvåliters fyrcylindrig motor som ska sitta i alla Volvobilar framöver, i bensin- och dieselutförande. Med olika tillbehör och programvara ska de fyra cylindrarna kännas lika kraftfulla som fem, sex, ja till och med åtta cylindrar. Förbrukningen ska ner, prestanda ska upp. Att VEA lyckas är en överlevnadsfråga.
– Det här är den första Volvomotorn på länge som är konstruerad tillsammans med produktionen. Under Ford var det vattentäta skott mellan konstruktion och fabrikerna, säger Fredrik Karlsson, till vardags logistikchef i Skövde och nu ansvarig för produktionsanpassningen av VEA.