Volvo blev sämst i test av pålitlighet – hade flest fel

2018-10-26 19:24  

Attraktiva bilar, men taskig pålitlighet. I en studie med amerikanska bilägare framgår det att Volvo inte alls håller premiumkvalitet. De har en hel del som de behöver reda ut, säger Jon Linkov på Consumer Reports.

För ett par veckor sedan fick Volvo en känga av konsumenttidningen Consumer Reports. Detta för att deras semi-autonoma assistanssystem inte ansågs vara säkert, vilket Ny Teknik skrev om. Och nu hamnar märket återigen på en föga smickrande sistaplats i tidningens nya konsumentstudie.

Den här gången är det en undersökning om pålitlighet och inte nog med att Volvo rasar i rankningen – de kommer sist av samtliga 29 märken. Consumer Reports har samlat in data från mer än 500 000 bilar, och utifrån inrapporterade fel de senaste tolv månaderna så skapar man ett pålitlighetsindex. Det är helt enkelt en fingervisning om hur vanligt det är med problem på en viss modell.

– År efter år så berättar konsumenter för oss att pålitlighet är det som spelar störst roll när de ska välja fordon. Det är därför vi genomför den här uttömmande undersökningen varje år så att vi kan ge trovärdig information, säger Marta Tellado, vd för Consumer Reports i ett uttalande.

Läs mer: Volvo om autonoma tekniken: ”Vill inte skapa övertro”

Och studien visar med tydlighet att mer problemfria bilar kommer från öst. Lexus och Toyota toppar. Därefter kommer Mazda, Subaru, och Infiniti. På den nedre halvan hamnar samtliga amerikanska tillverkare – och sista av alla kommer Volvo.

Men inte nog med att det svenska märket anses ha sämst pålitlighet, Volvo har långt upp till en acceptabel nivå. På en skala från 0 till 100 får bilmärket 22 poäng. Cadillac på platsen ovanför har 32 poäng, och för att kvala in på topp tio krävs minst 57 poäng.

Problemet enligt användarna: Infotainmentskärmen

Men vad är det då som gör att Volvo rasar? En stor del av problemet kan tillskrivas elektronik och infotainment. Enligt Consumer Reports är det många ägare av XC60 som rapporterat att deras skärmar hänger sig, och både S90 samt XC90-ägarna stämmer in i den klagolåten.

Vidare är återkommande problem att interiören är skramlig som om delar satt löst, samt att motorn knackar. Av de modeller som säljs i USA är XC60 Volvon med minst problem – och S90 pekas ut som sorgebarnet.

– De har så många nya system och mycket som händer, så de har en del de behöver reda ut, säger Jon Linkov på Consumer Reports i en kommentar till Autoblog.

Ny Teknik har bett Volvo att kommentera studien, men företagets pressavdelning hälsar att man inte lämnar några synpunkter på resultatet. Enda kommentaren från Volvo är att undersökningen gäller den amerikanska marknaden och att förhållandena inte är jämförbara med de vi har i Sverige.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt