Fordon

Volvo blev sämst i test av pålitlighet – hade flest fel

Attraktiva bilar, men taskig pålitlighet. I en studie med amerikanska bilägare framgår det att Volvo inte alls håller premiumkvalitet. De har en hel del som de behöver reda ut, säger Jon Linkov på Consumer Reports.

Publicerad

För ett par veckor sedan fick Volvo en känga av konsumenttidningen Consumer Reports. Detta för att deras semi-autonoma assistanssystem inte ansågs vara säkert, vilket Ny Teknik skrev om. Och nu hamnar märket återigen på en föga smickrande sistaplats i tidningens nya konsumentstudie.

Den här gången är det en undersökning om pålitlighet och inte nog med att Volvo rasar i rankningen – de kommer sist av samtliga 29 märken. Consumer Reports har samlat in data från mer än 500 000 bilar, och utifrån inrapporterade fel de senaste tolv månaderna så skapar man ett pålitlighetsindex. Det är helt enkelt en fingervisning om hur vanligt det är med problem på en viss modell.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här