Volvos teknik sågas efter sämst testresultat

2018-10-06 06:00  

General Motors är bäst – och Volvo sämst. När konsumentorganisationen Consumer Reports testade teknik för semi-autonom körning hamnade svensk teknik i botten.

Den tekniska utvecklingen för assistanssystem går snabbt i bilbranschen. På bara ett par år har så kallade semiautonoma system, det vill säga teknik som håller hastighet, fil och avstånd till framförvarande bil blivit allt vanligare.

Men det är stor skillnad mellan systemen, det menar konsumentorganisationen Consumer Reports som i en genomgång har jämfört fyra tillverkares alternativ.

Med i testet var Cadillacs system ”Super Cruise”, Teslas ”Autopilot”, Nissans ”ProPilot Assist” och Volvos ”Pilot Assist”. Och det var stora skillnader dem emellan.

Läs mer: Volvo XC40 får elektrifierad lack – reagerar på ljud

Den främsta parametern man hade i åtanke vid genomförandet var säkerhet. Detta eftersom semiautonoma körassistenter kritiserats för att invagga förare i en falsk trygghet kring att tekniken klarar sig själv. Men trots att säkerhet är Volvos paradgren – fick det svenska systemet absolut sämst betyg.

Consumer reports skriver: ”Vårt test utvecklades för att kunna säkerställa hur bra varje system presterade. Inte bara när det kommer till uppgiften att styra samt kontrollera bilens hastighet – utan även att hjälpa förare att behålla uppmärksamheten på vägen medan det var igång”.

– Vi har utvärderat de här systemen i fall till fall under ett par år, och nu börjar vi komma till en punkt när de börjar bli mer allmänna. Att ställa dem bredvid varandra visar verkligen markanta skillnader. De bästa systemen balanserar kapacitet med skyddsåtgärder. Utan lämpliga skyddsåtgärder blir det lätt att sätta allt för stor tillit till systemet – vilket medför risk, säger Jake Fisher, som ansvarat för testet i ett uttalande på organisationens hemsida.

Ris till Volvos teknik

Så hur gick det? GM-tekniken Super Cruise ansågs vara det bästa alternativet, där en av de stora fördelarna var att tekniken visste sina begränsningar. Systemet är nämligen enbart tillgängligt på motorvägar som GM har mappat. Det var även det enda systemet som i god tid gav varningar för när trafiksituationen börjar bli för svår.

Teslas och Nissans system var de som kom på andra- och tredjeplatsen, där Teslas system var det som ansågs mest kompetent när det kommer till uppgiften att ”köra bilen”.

För Volvos teknik hade Consumer Reports en hel del ris. Främst för hur den hanterade situationer då systemet upptäckte att föraren inte var aktiv. I dessa fall slår Pilot Assist av, medan de andra systemen gav olika typer av varningar och signaler.

Men det var inte det enda som man hackade på. Volvotekniken fick sämst omdöme på fyra av fem punkter. Systemen testade i Cadillac CT6, Tesla S/X/3, Infiniti QX50/Nissan Leaf, Volvo XC40/XC60.

Läs mer om Consumer Reports test här.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL