Fordon

Volvo accelererar i Europa

Volvo är ett av de bilmärken som ökar mest i Europa. I maj sålde man nästan 18 000 bilar i EU- och Eftaländerna, enligt färsk statistik från bilindustrins branschorganisation ACEA.

Publicerad

De flesta andra bilmärken backar däremot, eftersom totalmarknaden sviktar. För Europa i stort är tappet 8,7 procent i maj.


De stimulanspaket som olika regeringar införde förra året för att öka bilförsäljningen har i de flesta fall nu upphört. Det rörde sig främst om höga skrotningspremier. I några länder, bland annat Tyskland, utgick premien bara om man köpte en ny bil. Det fick främst fart på försäljningen av små och billigare bilar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här