Volkswagen satsar på elbilar – behöver mängder av batterier

2017-09-12 16:48 Johan Kristensson  
Matthias Müller, vd Volkswagen. Foto: VW

Senast 2030 kommer VW-koncernens samtliga cirka 300 modeller ha en elektrifierad version. Behovet av batterier blir därefter.

Volkswagen-koncernen presenterade initiativet kallat Roadmap E på Frankfurtsalongen IAA. Den innebär i korthet:

  • Att koncernens märken (VW, Audi, Skoda, Seat, Porsche) senast år 2025 kommer att ta fram 80 nya eldrivna modeller. 50 av dessa blir helt batteridrivna och 30 blir laddhybrider.
  • Att koncernens märken senast år 2030 kommer att ha en "helt elektrifierad modellportfölj" vilket innebär att samtliga omkring 300 modeller kommer att ha minst en elektrifierad version.
  • Att över 20 miljarder euro öronmärks för industrialisering av e-mobilitet.

– Roadmap E innebär ett nytt kapitel i koncernens historia, där vi förbereder e-mobilitetens slutgiltiga genombrott. Sedan är det upp till kunderna att bestämma hur snabbt den får utbredd acceptans, säger vd Matthias Müller.

Läs mer: Audi A8 blir först med autonoma tekniken

I kölvattnet av dieselskandalen presenterade VW i fjol sin strategi Together med tydligt fokus på e-mobilitet. Roadmap E är en fortsättning och förstärkning av Together.

– Omvandlingen i vår bransch går inte att stoppa. Och vi kommer att leda den, hävdade Matthias Müller.

Volvo Cars aviserade i somras att alla deras nya modeller från 2019 kommer att vara utrustade med elmotor och Jaguar Land Rover meddelade häromdagen att de gör samma sak från 2020.

Gemensamt för alla ovan nämnde tillverkare är att de lägger fram ett delvis elektrifierat modellprogram men lämnar åt kunden att avgöra ifall de vill ha helt batteridrivna fordon eller hybrider där förbränningsmotorn fortsatt lär står för en stor del av framdrivningen.

VW är en jättekoncern och den nya inriktningen beräknas leda till ett enormt behov av batterier. Koncernen ska elektrifiera sina bilar med det man kallar Modular Electrification Toolkit. Ordervärdet beräknas till 50 miljarder euro.

En upphandling har påbörjats och koncernen söker långsiktiga partnerskap i Kina, Europa och Nordamerika. VW kallar upphandlingsprojektet ett av de största i bilindustrins historia.

Samtidigt betonar VW att förbränningsmotorn utgör ”en oumbärlig bro till en utsläppsfri tid”.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

vill du synas här? annonsera

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS