"Vi ska köra helsvenskt"

2008-12-03 11:17  
Plastfilmen på karossen visar vad som döljer sig under skalet

Epsilons Vd Mats Boström hämtar ut 50 ny Volvo-bilar idag. Täckta av en plastfolie, som visar den teknik, som döljer sig inne i bilen.

Konsultföretaget Epsilon, med över hälften av sin omsättning hos fordonsindustrin, vill dra sitt strå till den svenska fordonsstacken.

-Nu köper vi 50 miljöbilar från Volvo, modell C30. Vi vill prioritera svenska märken, för att ge vårt stöd till svensk fordonsindustri, säger han, säger Mats Boström, vd för Epsilon.

Idag är över hälften av de 170 tjänstebilarna svenska, men den nya ambitionen är att alla ska vara det.

De 50 Volvo-bilarna är täckta av en plastfilm, med en illustration över tekniken inne i bilen (se bild).

-Det är ett nytt sätt för oss att visa vad vi jobbar med. Teknik- och systemutveckling till fordonsindustrin. Både med tunga fordon, personbilar och dess underleverantörer, säger Mats Boström.

Epsilion väntas i år omsätta cirka 1,2 miljarder kronor , och leverera ett resultat före skatt på ”över 100 miljoner kronor”.

Konsultföretaget har 1.200 fast anställda i Sverige, varav merparten ingenjörer, och 600 specialister anknutna i ett partnernätverk.

Volvo och Saab har 21 565 anställda i Sverige

Fordägda Volvo PV hade vid årsskiftet 2007-2008 cirka 25 000 anställda i världen, varav 17 616 i Sverige Under hösten har ett varsel lagts som omfattar 3 900 personer, varav 300 sagts upp.

GM-ägda Saab Automobile har för närvarande 3 949 anställda i Sverige i dag. Och 40 personer på Saab Deutschland i Rüsselheim. Inga varsel har lagts.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt