Fordon

Uppgifter: Tesla överväger koboltfria batterier i kinesiska bilar

En NCM- och en LFP-cell från kinesiska CATL. Foto: Imaginechina/TT
Teslas vd Elon Musk. Foto: Yichuan Cao

Tesla för diskussioner med batteritillverkaren CATL om köp av koboltfria batterier av typen litiumjärnfosfat, enligt Reuters. Kemin används annars främst i elbussar eftersom energitätheten är relativt låg.

Publicerad

Källor till Reuters uppger att Tesla befinner sig i framskridna samtal med den kinesiska batteritillverkaren CATL om att börja använda litiumjonbatterier helt utan kobolt i bilarna som rullar ut från biltillverkarens nybyggda fabrik i Shanghai.

Cellkemin kallas för litiumjärnfosfat (LFP) och används annars mest i elbussar och andra fordon där kravet på energitäthet inte är lika högt som för de mer utrymmeskritiska elbilarna. CATL listar till exempel endast LFP-celler på undersidorna för elbussar och ellastbilar på sin hemsida, medan NCM-kemin (nickel, kobolt och mangan) anges som lämplig för elbilar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här