Uppgifter: Tesla överväger koboltfria batterier i kinesiska bilar

2020-02-18 14:50  

Tesla för diskussioner med batteritillverkaren CATL om köp av koboltfria batterier av typen litiumjärnfosfat, enligt Reuters. Kemin används annars främst i elbussar eftersom energitätheten är relativt låg.

Källor till Reuters uppger att Tesla befinner sig i framskridna samtal med den kinesiska batteritillverkaren CATL om att börja använda litiumjonbatterier helt utan kobolt i bilarna som rullar ut från biltillverkarens nybyggda fabrik i Shanghai.

Cellkemin kallas för litiumjärnfosfat (LFP) och används annars mest i elbussar och andra fordon där kravet på energitäthet inte är lika högt som för de mer utrymmeskritiska elbilarna. CATL listar till exempel endast LFP-celler på undersidorna för elbussar och ellastbilar på sin hemsida, medan NCM-kemin (nickel, kobolt och mangan) anges som lämplig för elbilar.

Tesla använder sig normalt av en celltyp som kallas för NCA, med en katod av nickel, kobolt och aluminium. Teslas NCA-celler har relativt hög energitäthet, kring 250 wattimmar per kilo. LFP-celler ligger typiskt mellan 90 och 120 Wh/kg. Skillnaden innebär att en bil med ett förutbestämt antal kilo batterier kommer betydligt längre på en laddning om de är av NCA-typ jämfört med LFP.

LFP-kemins fördelar: Billig och lång livslängd

LFP-kemin har dock andra fördelar, främst avseende livslängd och säkerhet. De specifika katodmaterialen järn och fosfor är dessutom betydligt billigare och mer vanligt förekommande än den dyra kobolten.

Reuters källor menar att CATL genom att utveckla tekniken kring hur LFP-celler kombineras till hela batteripack (cell-to-pack technology) har lyckats öka energidensiteten och säkerheten, men det framgår inte med hur mycket. En källa säger att LFP-batterier kommer att sänka kostnaden med en "tvåsiffrig procentandel" jämfört med Teslas befintliga NCA-batterier (som tillverkas av Panasonic).

Läs mer: ”Det här kan få en mycket större betydelse än vi anar”

En av källorna säger att det inte är klarlagt i vilken utsträckning Tesla tänker använda sig av LFP-batterier, men betonar att företaget inte avser sluta helt med NCA-batterier.

Vare sig Tesla eller CATL har velat kommentera Reuters uppgifter.

Tesla planerar batterievenemang

Tesla planerar att hålla ett evenemang för att dela med sig av sin framtida batteristrategi. Evenemanget kommer förmodligen att äga rum i april, sa vd Elon Musk på en telefonkonferens med investerare i januari.

Siffror från analysfirman Benchmark Mineral Intelligence visar att världens totala produktionskapacitet av litiumjonbatterier till knappt 20 procent utgörs LFP-batterier. NCM (nickel, kobolt, mangan) är den cellkemi det finns störst produktionskapacitet för, omkring 60 procent.

Volvokoncernen använde sig tidigare av LFP-batterier i sina elbussar, men har därefter beslutat sig för att helt och hållet gå över till NCM-typen.

Fotnot: NCM benämns även NMC.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt