Toyota pumpar upp räckvidden i nya vätgasbilen Mirai: ”En revolution”

2020-01-20 13:07  

Tre tankar och ett omarbetat bränslecellsystem ökar modellens räckvidd. Nu klarar Toyotas vätgasdrivna Mirai av 650 kilometer på en tank.

Batteridrivna elbilar är på allas läppar utom i Japan. Landets biltillverkare tror starkt på bränslecellsfordon, och 2014 introducerade Toyota sin vätgasdrivna modell Mirai. Sedan dess har man hunnit kränga 10 000 exemplar globalt, vilket är tämligen blygsamma siffror med tanke på att bolaget spottar ut nio miljoner fordon om året.

Den andra generationen av modellen avtäcktes nyligen i Amsterdam och under året kommer den att lanseras i Europa, Nordamerika samt Japan. Den bakhjulsdrivna fyradörrars-sedanen är baserad på nya plattformen Toyota Global Architecture och tillverkaren hävdar att bilen nu har blivit mer körglad med bättre väghållning, delvis tack vare en lägre tyngdpunkt och mer vridstyv kaross.

Läs mer: Hyundai visar vätgaslastbil inspirerad av 1930-talet

Bland nyheterna finns att vätgasen förvaras i tre tankar som rymmer mer bränsle. En annan viktig förbättring är det omarbetade bränslecellsystemet. Uppgraderingarna sägs öka modellens räckvidd med 30 procent, vilket ska ge Mirai en aktionsradie på 650 kilometer.

– Det är ju en liten revolution att den kan klara 650 kilometer på en tank. Och du ska komma ihåg att det bara tar fem minuter att tanka den full, vilket är väldigt bra, säger Toyotas kommunikationschef Vincent Dewaersegger till brittiska Metro.

Trots att räckvidden motiverar en viss stolthet så kan man konstatera att vätgaspionjären Hyundai anger räckvidden för deras bränslecellsmodell Nexo till 666 kilometer.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt