”Nya Toyota Mirai är en helt annan skapelse”

2019-10-22 16:30  

Ett rejält kliv framåt för vätgasbilen. Vid bilsalongen i Tokyo visar Toyota upp sin nya Mirai. Och i stället för en udda modell är det en skapelse som ska attrahera med design.

På onsdagen öppnar bilsalongen i Tokyo. Ny Teknik är på plats och bevakar nyheter som presenteras. Toyota tjuvstartade och visade upp sin nya Mirai kvällen innan (japansk tid).

”Vi måste få fram personbilar som är attraktiva och intressanta”.

När Yoshikazu Tanaka, chefsingenjör på Toyota med ansvar för vätgasbilen Mirai, ska beskriva hur de arbetar med nollutsläppsbilar är en sak tydlig. Om de ska lyckas sälja sina bränslecellsbilar – så räcker det inte med att de har nollutsläpp.

– Nya Mirai är en helt annan skapelse än nuvarande modell, säger han.

Läs mer: Toyota avslöjar batteristorlekar i nya elbilsplattformen

Med nära fem meter i längd, en väl tilltagen bredd och en rejält sluttande taklinje är det svårt att tro att den här bilen delar namn med den kantiga vätgasbil som lanserades 2014. Där den gamla bilen var grön och hållbar är den nya guld och lyx.  Även om den andra generationen av Mirai kallas för ett koncept så är den så gott som klar. När Ny Teknik frågar chefsingenjör Tanaka vad som kommer att ändras svarar han.

– Egentligen ingenting. Exteriören är klar och interiören också, säger han.

Ett tekniskt kliv framåt

Nuvarande Mirai må ha en hållbar sida, men skönheten ligger i miljöprestandan – inte utseendet. Och på det stora hela är den, trots 10 000 sålda exemplar, mer av ett rullande utvecklingsprojekt än en äkta seriebil. Den kommande modellen, som ska lanseras efter OS nästa år, kommer med många attraktiva saker. Och då pratar vi inte enbart om utseendet.

Den nya generationen innebär ett tekniskt kliv framåt jämfört med bilarna som rullar nu. Plattformen är ny, bränslecellsstacken är ny och så är även mjukvarustyrningen.

I och med den nya plattformen, den bakhjulsdrivna premiumversionen av Toyotas TNGA, har ingenjörerna kunnat effektivisera en hel del då de stuvat runt komponenterna. Motorn har kunnat sättas bak och bränslecellen som låg i mitten av bilen har satts i motorutrymmet, vilket har gett plats för ytterligare en gastank.

Rejält längre räckvidd

Även om vi inte får alla siffror så avslöjar Tanaka två saker: räckvidden kommer vara rejält mycket längre (enligt Toyotas hemsida omkring 30 procent bättre än nuvarande generationen vilket i så fall innebär 650 kilometer).

– Jag kan inte avslöja några siffror ännu, de får ni först när det blir dags för provkörning. Men jag ser mycket fram emot när ni får testa, säger Yoshikazu Tanaka.

En annan sak är att Toyota sedan tidigare har förmedlat att när det kommer till generation två av bränslecellsbilarna så ska man ha halverat byggkostnaden. Exakt vad det innebär när det kommer till prislapp för den nya Mirai när den lanseras nästa år återstår att se.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt