Tata ska fylla Indiens gator

2008-03-18 23:00  

Tata planerar att sälja 250 000-500 000 bilar per år av nya Nano. Katastrof för miljön, säger kritiker i väst. <br></br>- Ni kan inte förvänta er att folk i Indien ska gå, säger Debasis Ray, kommunikationsdirektör på Tata.

Irritationen blir påtaglig hos Tata Motors kommunikationsdirektör då miljön kommer på tal. Motfrågan kommer blixtsnabbt.

- Har du bil?

- Ja, svarar jag.

- Åker du bil hela tiden, varje dag till och från jobbet, bara därför?

- Nej.

- Varför tror du och alla andra att vi i Indien ska göra det då?

Det är inte första gången Tata Motors försvarar sin nya bil. Sedan det indiska jättekonglomeratet Tata tidigare i år presenterade "världens billigaste bil", Nano, har miljörörelser runt om i världen varnat för att explosionen av bilar i Kina och Indien ska leda till ökade utsläpp av växthusgaser. Det är Tata som fått klä skott för kritiken.

- Om, jag säger om, vi lyckas sälja 500 000 Nano per år vid 2013 så är det mindre än fem procent av Indiens bilpark. Dessutom kommer många gamla miljöfarliga bilar att bytas ut tack vare Nano, säger Debasis Ray.

I den nya fabriken i delstaten Karnataka, där it-staden Bangalore är huvudstad, ska bolaget tillverka 30 000 bussar per år.

- Men än så länge är det brist på kollektivtrafik i Indien. Nu finns ett uppdämt behov, säger Debasis Ray.

Enligt bolaget finns det i huvudsak tre målgrupper för bilen. Familjer i den indiska medelklassen som inte tidigare haft något fordon men nu har råd att gå in på marknaden. Köpare som kasserar sina gamla bilar och byter ut dem mot en Nano. Men den största och tyngsta målgruppen är unga familjer som i dag färdas på motorcyklar.

- Jag såg hela familjer åka på motorcyklar. Det gjorde att jag började fundera på om man kunde skapa en säker bil till ett överkomligt pris, sa Ratan Tata, ordförande för Tata, när bilen presenterades.

Men fullt så överkomligt som marknadsföringen gjort gällande blir inte priset. Bilen marknadsförs enligt "Rupees 1 lakh car", det vill säga 100 000 rupier, drygt 17 000 kronor. Tata medger att det är i återförsäljarledet. För kunden tillkommer transport från fabriken i Singur

i Västbengalen och skatt. Slutligt pris blir runt 130 000 rupier. Tata är ändå övertygat om att efterfrågan på bilen blir stor då den släpps senare i år. Första året ska man tillverka 250 000 bilar, senare 350 000 per år. Först om tre år räknar man med export.

- Vi måste först kunna ta hand om efterfrågan i Indien. Vi räknar med att den tar all kapacitet i början, säger Debasis Ray.

Men det blir konkurrens. Sedan bolaget presenterade sin bil i januari har det florerat rykten om andra budgetbilar.

- Vi får se vad de andra kommer upp med. Men vi var först, säger Debasis Ray.

Tata Nano

* Pris standardversionen: Cirka 130 000 rupier (22 000 kronor).

* Motor: rak tvåcylindrig, 623 kubik.

* Antal hästkrafter: 33.

* Topphastighet: 110 km/h.

* Bensinförbrukning: 0,5 l/mil.

* Lastutrymme: 150 liter.

* Längd: 3,1 m.

* Bredd: 1,5 m.

* Höjd: 1,6 m.

* Bensintank: 15 liter.

* Övrigt: Bilen kommer i två versioner, standard och lyx (med air condition). En dyrare dieselversion är planerad.

Tata Group

* Tata Group har 290 000 anställda i 98 olika företag, omsättningen var drygt 180 miljarder kronor 2006-2007.

* Koncernen finns inom it- och kommunikation, energi, konsumentprodukter, kemi- och tillverkningsindustrin.

* Koncernen har 27 börsnoterade företag, varav de mest kända är Tata Steel, Tata Motors, Tata Tea och Tata Consultancy.

* Tata Group finns i 85 länder (i Sverige finns Tata Consultancy Services).

* Tata Motors omsatte 45 miljarder kronor under 2006-2007. Företaget är Indiens största tillverkare av kommersiella fordon och landets andra tillverkare av personbilar. Företaget är agent för Fiat i Indien. I Europa har bolaget ett forskningscentrum i England med underavdelning i Spanien.

Olle Nygårds

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt