South Carolina är Volvos nya hem – nu öppnar fabriken i USA

2018-06-21 14:04  

Ny Teknik var på plats under invigningen av den första amerikanska anläggningen, en viktig pusselbit för rollen som global premiumtillverkare. ”Ridgevillfabriken är officiellt öppen för business”, sa Volvochefen Håkan Samuelsson.

Det är exakt 20 år sedan som Volvo beslöt att stänga sin monteringsanläggning i Halifax. Man såg inte vinsten med att sätta ihop bilar för den amerikanska marknaden lokalt.

Men 90-talets moll-toner har nu bytts till dur och när Ny Teknik var med vid invigningen av Volvos fabrik i Charleston staplades de positiva superlativen på varandra.

– Det här är en otroligt viktig investering för oss, men den är även intressant ur ett globalt och inte minst lokalt perspektiv, säger Volvochefen Håkan Samuelsson.

Enligt Samuelsson är en amerikansk fabrik en nyckelfaktor för att kunna titulera sig som ett världsmärke – och han har kämpat länge för att det ska bli verklighet.

– Att vi behöver en fabrik i Amerika har jag argumenterat för hela tiden. Det var förvisso ett svårt beslut, men om man verkligen ska växa i USA och vara trovärdig så måste man satsa. Och vi kräver att våra återförsäljare ska satsa – och då måste vi själva våga investera.

En viktig fabrikssatsning för Volvo

Anders Gustafsson, en Volvo-veteran som i höstas klev in som ny USA chef, menar att fabrikssatsningen är viktig.

– Äntligen kan vi säga att USA är vår hemmamarknad. Det här, den nya S60, är den första Volvobilen som helt byggs i USA. Vår amerikanska försäljning går strålande och vi kan även säga att vi har den fräschaste modellportföljen i USA. Det har blivit en ketchup-effekt, säger Gustafsson.

Att växa på den amerikanska marknaden är viktigt för Volvo, och hittills har året börjat starkt. Ökningen under de första fem månaderna ligger på 41 procent. Men volym är inte det viktigaste – och att få sätta ”made in the USA” är trots landets patriotism inte avgörande.

– Det kommer såklart hjälpa, men vi vet att det inte spelar någon roll var bilarna kommer från. Det viktigaste är att vi har en lönsam affär och jag har inte pushat för volym en enda dag sedan jag kom hit, säger han.

Läs mer: Här är nya Volvo S60 – första USA-tillverkade Volvon

På plats var även delstatsguvernören Henry McMaster som var märkbart nöjd över att få Volvo som ny ”innevånare”.

– Det här ger otroligt mycket och vi är lyckliga över att kunna säga att South Carolina är Volvos nya hem, sa han.

Även Sveriges ambassadör Karin Olofsdotter var med vid invigningen, men utöver att få berätta hur stolta man var över Volvo – uttryckte hon även oro för det politiska läget.

– Vi är lite oroliga över den handelsagenda som USA för. Vi är extremt oroliga över eventuella biltullar. Vi är en global marknad. Europa och USA är de bästa av vänner och jag hoppas att vi kan fortsätta vara det och skapa starkare band – inte tära på dem, sa hon.

XC90 ska tillverkas i USA

Fabriken i Charleston kommer att bygga sedanen S60, och när det är dags för ny generation av stor-suven XC90 så är det här den kommer att byggas. Inte så konstigt med tanke på att Nordamerika är modellens viktigaste marknad. Och för att inte skava med Trump-administrationen var Volvo tydliga med att de minsann ska vara med och dra sitt strå till stacken.

– Här ska vi bygga bilar för USA, men även för export. Vi kommer att exportera lika mycket som vi Importerar, så Volvo kommer att vara handelsbalansneutrala, poängterade Håkan Samuelsson.

Läs mer: Volvo inviger första USA-fabriken

I år slår man alltså på strömmen och drar igång. Men det kommer ta ett tag att få upp ångan. Vid full produktionskapacitet, 150.000 bilar om året, räknar Volvo med att man ska ha 4.000 arbetare vid anläggningen. Dock är det först 2021, när nya XC90 börjar byggas, som man når detta. Men Volvo säger att man ska ha anställt 1.500 personer innan året är slut.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt