Snabbtågen gör inlandet mer attraktivt

2011-01-25 23:00  

Snabbtågen ska korta transportvägarna mellan fattiga och rika regioner i Kina. Ökat köpkraft i inlandet och stöd till den egna tågbranschen är målen.

<p>Kina har redan flest mil höghastighetsräls i världen. Men det räcker inte. Under kommande femårsperiod ska staten satsa ytterligare 700 miljarder kronor om året i fortsatt utbyggnad. </p> <p>Det är en sammanlagd investering på 3 500 miljarder kronor. Det är en imponerande satsning även i ett gigantiskt land som Kina. </p> <p>Tanken är att snabbare transporter ska få fler företag att våga flytta västerut, in i landet. Där är kostnaderna lägre för såväl mark som arbetskraft, men vägar och tåg har haft flaskhalsar. </p> <p>Med ökade företagsetableringar och flera arbetstillfällen räknar man med att levnadsstandarden och konsumtionen i inlandet ska öka. Kina räknar också med att den gigantiska satsningen ska stärka den inhemska tågbranschens ambition att växa globalt. </p>

Svenska prylar i snabbtågen

Flera svenska företag har redan dragit nytta av den massiva utbyggnaden i Kina.

Atlas Copco fick förra året sina första Kina-order på kompressorer till snabbtågen.

SKF har sålt lagerenheter till hjulaxlar samt lager till växellådor och traktionsmotorer.

Trelleborg har levererat vibrationsdämpande lösningar, som tar upp ljud och vibrationer i såväl tåg som järnvägsräls.

Consilium ska leverera brandlarm till 1 600 vagnar i 100 kinesiska snabbtåg.

Hexagon har sålt olika mätsystem för utbyggnad av rälsen.

Bombardier Sverige: utveckling av fordonskoncept, drivsystem och signalsystem för tågprojekt i Kina.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt