Fordon
Snabbtågen delar Sverige

Tågduellen i Ny Teknik mellan KTH-professorn Bo-Lennart Nelldal och Örebroprofessorn Lars Hultkrantz blev en strid på kniven mellan Ja och Nej till höghastighetståg.
Sällan har en fråga engagerat Ny Tekniks läsare så som frågan om höghastighetstågen vara eller inte vara i Sverige – rekordmånga kommentarer och rekordmånga röster på duellanterna.
Bo-Lennart Nelldal, som är den stora auktoriteten i Sverige på höghastighetståg, ser höghastighetsbanorna som ett helt nytt transportmedel som Sverige inte kan vara utan.
Lars Hultkrantz är mer skeptiskt. Han får inte den ekonomiska kalkylen att gå ihop och har stigit fram som den största kritikern till planerna på höghastighetståg i Sverige.
När Ny Teknik förde samman de båda i en tågduell blev det fart på Ny Tekniks läsare.
Antalet kommentarer till artikeln hamnade en bra bit över två hundra inlägg samtidigt som omröstningen engagerade över tre tusen läsare.
När 3 329 röster var räknade på tisdagsmorgonen hade exakt hälften av Ny Teknik-läsarna lagt sina röster på Bo-Lennart Nelldals Ja-sida och hälften på Lars Hutkrantz Nej-argument.
Aldrig har en omröstning i en aktuell fråga blivit så jämn som denna.
Efter en litet trevande inledning kom debatten igång och blev både het och konstruktiv, enligt Bo-Lennart Nelldal, som följde debatten på Ny Tekniks webbplats med stort intresse.
Har Ny Teknik-läsarnas argument fått dig att ändra dig i något hänseende?
-Nej det kan man inte säga. En relevant teknisk fråga, som återkommer i diskussionsinläggen, är varför man inte satsar på lineärrmotordrivna magnettåg i stället. Orsaken är att det är dubbelt så dyrt som höghastighetståg och att de inte kan köras på de vanliga banorna. Därmed kan det bli svårt att komma in i de stora städerna och man kan inte bygga upp ett nät där man använder både gamla och nya banor.
Blir det någonsin höghastighetståg i Sverige tror du?
-Man ska se höghastighetståg som ett nytt transportmedel. Jag tror att det bara är en tidsfråga innan de byggs. Fördelarna är alldeles för stora för att banorna inte ska byggas. Höghastighetståg går dubbelt så snabbt som bilen och är till och med snabbare än flyget mellan Stockholm och Göteborg. Det går en lastbil var 15:e sekund mellan Sverige och Danmark och kontinenten. Höghastighetsbanorna frigör kapacitet så att mer gods kan gå på den vanliga järnvägen, säger Bo-Lennart Nelldal.
Gå direkt till kommentarerna till tågduellen här.