Fordon Slätstrukna tåg slipper is Det räcker inte utveckla nya metoder för att ta bort is från tågen. Konstruktionen på lok och vagnar är avgörande, enligt Henrik Tengstrand, utvecklingschef på Bombardier i Västerås. Eddie Pröckl Publicerad 23 feb 2010 kl 09.17 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Henrik Tengstrand vill se ett nationellt forskningsprogram kring hur järnvägssystemet ska klara vintrarna bättre.- Vi på Bombardier skulle kunna bidra med kunskaper om fordonen, aerodynamik och termodynamik, säger han. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ bombardier fordon snöoväder Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Premium Förslaget för energislukaren ai: en klimatrapport för varje dator Flera forskare försöker lösa problemet med den enorma energiförbrukningen hos stora språkmodeller. ”Användarna behöver få tillgång till alla fakta”.
Eldkastande ”hund” till salu i USA – skjuter nio meter långa eldsflammor Ett amerikanskt företag har lanserat en alldeles speciell robothund. Hunden har fått namnet Thermonator och är utrustad med eldkastare och lasersikte.
Miljardförlust för LKAB – varselhot över anställda Urspårningarna på Malmbanan innebär en miljardförlust för statliga LKAB. Bolaget flaggar nu för att verksamheten tillfälligt kan behöva stängas ned. Hundratals medarbetare kan påverkas enligt vd:n.