Siemens satsar på vätgaståg: ”Ser en marknadspotential”

2020-11-23 07:03  
Siemens följer Alstom i spåren. Här rullar en tidig version av Alstoms bränslecellståg i Bremervörde i norra Tyskland hösten 2018. Foto: Philipp Schulze/DPA/AP/TT

Den tyska industrijätten Siemens satsar på vätetåg, i ett nytt samarbete med järnvägsbolaget Deutsche Bahn.

Det nya tåget ska testas 2024 med målet att ersätta dieseltågen i Tyskland. I dag är omkring 40 procent av det tyska järnvägsnätet inte elektrifierat, vilket gör att man förlitar sig på fossildrivna tåg på sträckorna.

– Vi ser en marknadspotential på 10 000 till 15 000 tåg i Europa som kommer att behöva ersättas de närmaste 10-15 åren, med 3 000 bara i Tyskland, säger Michael Peter, chef på Siemens Mobility.

Prototypen kommer att utrustas med bränsleceller som använder vätgas och syre för att skapa elektricitet, som driver tåget framåt. Den ska även kunna använda batterier eller få ström från kontaktledningar, beroende på var i järnvägsnätet tåget ska användas.

Läs mer: Att det går i 400 km/h är inte det bästa med det här tåget

Testet sker på en bana utanför Stuttgart i Baden-Württemberg.

Det nya tåget ska kunna tankas på 15 minuter, nå 60 mil och har en högsta hastighet på 160 kilometer i timmen.

Sedan tidigare finns vätedrivna tåg av franska Alstom i trafik i nordöstra Tyskland. För någon vecka sedan meddelade japanska Toyota att man tillsammans med Hitachi och järnvägsbolaget JR East utvecklar rälsfordon som drivs av bränsleceller.

Fakta: Bränsleceller och vätgas

Vätgas är ingen energikälla utan en energibärare, precis som el.

Att skapa vätgas kräver mycket energi, vilket kan lösas via sol-, vind- eller vattenkraft, bensin, fossilgas med mera.

En bränslecell kan liknas vid ett litet batteri som laddas med vätgas. Bränslecellen är en energiomvandlare som gör om vätgasens kemiska energi till el. Tillsammans med syrgas från luften bildas värme och vatten.

Fordonsindustrin är mest intresserad av vätgas som drivmedel till bränsleceller. Men det finns också fordon som drivs med vätgas direkt.

Källa: Miljöfordon, Vätgas Sverige, Gasföreningen

Mer om: Vätgas Tåg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt